وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

حمدالله محب؛ از رویارویی با خلیل‌زاد تا رد درخواست امریکایی ها!

حمدالله محب مشاور امنیت ملی کشور درخواست امریکا برای عذرخواهی درباره اظهار نظر وی در مورد خلیل‌زاد را رد کرد.

به نوشته شبکه ان بی سی، امریکا به طور خصوصی خواستار عذرخواهی حمدالله محب برای انتقاد از نماینده خاص امریکا در امور صلح افغانستان شده بود و اعلام کرده بود اگر محب چنین کاری را انجام ندهد کارکنان امریکا پیوندهای خود را با وی قطع خواهند کرد.

پس از چند روز جاروجنجال‌ها بر سر گفته‌های اخیر حمدالله محب مشاور امنیت ملی در بارۀ زلمی خلیل‌زاد و گفت‌وگوهای صلح حمدالله محب مشاور امنیت ملی در نوار تصویریی که دفتر شورای امنیت ملی به رسانه‌ها فرستاده است، فرارسیدن سال نو را تبریک می‌گوید و می افزاید که در سال پیش رو، رویدادهای مهمی در کشور رخ خواهند داد.

در این نوار تصویری دیده می شود که محب در کنار رییس‌جمهور و شماری دیگر از مقام‌های حکومتی، به نهال شانی می پردازد و در ادامه، پیامی از وی پخش می گردد.

حمدالله محب – مشاور شورای امنیت ملی گفته است: در سال پیش رو، ما چند رویداد مهم را در پیش داریم: اول، انتخابات ریاست جمهوری است؛ دوم، لویه جرگه برای صلح و موضوع سوم هم افتتاح پارلمان است. امیدوار استیم که این سال، سال صلح و آرامی باشد.

در چند روز اخیر، گفته‌های محب در باره زلمی خلیل‌زاد و چگونه‌گی گفتگوهای صلح واشینگتن با طالبان، در داخل و بیرون از کشور، بحث برانگیز بوده اند.

چنان که به روز چهارشنبه نیز، کابل گواه برگذاری نشستی از اعضای جبهه ملی نجات افغانستان در این زمینه بود.

ذبیح الله مجددی: گفته های حمدالله محب معقول بوده اند

ذبیح الله مجددی – رییس حزب جبهه ملی نجات افغانستان گفته است: (گفته های حمدالله محب) تا حدی از نظر موقف معقول بوده اند. این تشویش ها را ما هم اظهار کرده ایم در قطع نامه خود که صلح پشت پرده پیش می رود و حکومت در جریان قرار ندارد؛ بل که احزاب سیاسی هم در جریان قرار ندارند.

پیش از این، رویترز در گزارشی از زبان شماری از مقام‌های امریکایی نوشت که پس از این گفته‌های حمدالله محب، واشینگتن تماس هایش را با آقای محب قطع کرده است وازاین پس با او، تعاملی نخواهد داشت.

روابط کابل و واشینگتن زمانی تنش آلود شد که مشاور امنیت ملی افغانستان گفته بود که زلمی خلیل‌زاد در مورد مذاکرات امریکا با گروه طالبان، با حکومت افغانستان مشورت نمی‌کند و معلومات کمی به دولت ارایه می‌شود.

آقای محب افزوده بود که زلمی خلیل‌زاد در پی ‌ایجاد حکومت موقت است که خود در راس آن قرار بگیرد و روند صلح میان امریکا و طالبان را غیرشفاف دانسته بود.

در پنج سال گذشته حکومت وحدت ملی، این نخستین بار است که تنش ها در روابط میان ارگ و کاخ سفید به این اندازه جدی دانسته می شوند.

 

حمدالله محب؛ از رویارویی با خلیل‌زاد تا رد درخواست امریکایی ها!

Comments are closed.