وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اولویت آمریکا در افغانستان چیست؟

چرا آمریکا از آن سر دنیا به افغانستان آمده است و آیا اولویت های حضور آمریکا در افغانستان چیست؟
چرا پس از نزدیک به دو دهه هنوز نظامیان آمریکایی بدون هیچ دستاوردی محسوسی در افغانستان هستند؟

پاسخی که همیشه به این سوال ها داده می شود این است که طالبان و مخالفان مسلح در افغانستان یک تهدید جهانی هستند و ما (آمریکایی ها) برای امنیت جهانی در افغانستان حضور داریم!

روی استوارت تحلیلگر امور سیاسی آمریکا در اینباره می گوید: یکی از ناراحت‌کننده‌ترین چیزها درباره درگیری ما در افغانستان این است که زمان در اولویت‌های ما متفاوت بود. ما منابع خود را با اولویت هایمان تنظیم نکردیم.
زیرا اگر چیزی که ما دنبال آن هستیم، تروریسم است، از این نظر پاکستان بسیار پراهمیت‌تر از افغانستان است.
اگر چیزی که ما دنبال آن هستیم ثبات منطقه‌ای است، از این نظر، مصر بسیار مهم‌تر از افغانستان است.
اگر چیزی که ما نگرانش بودیم فقر و توسعه است، کشورهای جنوب صحرای آفریقا بسیار مهمتر هستند.
این به این معنا نیست که افغانستان مهم نیست، اما آن فقط یکی از ۴۰ کشور دنیا است که ما می‌توانیم درگیر آن باشیم.

موضوعی که این تحلیلگر آمریکایی بدان اشاره نکرده و فقط اولویت های معقول و منطقی و عامه پسند را مطرح کرده است، غارت است. غارتی که هدف اصلی حملات آمریکایی و دخالت های متوالی به کشور های دیگر بوده است.

پنج سال قبل، سازمان زمین شناسی آمریکا نقشه‌برداری معدنی پیشرفته از خاک کشور ما را کامل کرد.
براساس این نقشه برداری که با استفاده از فناوری شعاع، نقشه هایش بگونه دقیق عکس برداری شده است، مکان منابع هیدروکربنی شامل نفت خام و گاز طبیعی و همچنین مواد معدنی مانند مس، طلا، لیتیوم، آهن و نقره افغانستان را نشان خواهد داد.
این نقشه‌ها با استفاده از فناوری به نام تصویربرداری هایپراسپکترال تهیه شده اند و شرکتهای معدنی می‌توانند از اطلاعات به دست آورده برای ارزیابی فرصتها در بخش معدنی و گاز افغانستان استفاده کنند.

مقامات وزارت صنایع و معادل کشور نیز در این باره اعلام کردند که اقدام سازمان زمین شناسی آمریکا که در نوع خود، نخستین در جهان بوده است، یک میلیارد دالر درآمد تا سال 2020 به همراه خواهد داشت.

در این شکی نیست که کشور ما از سال های گذشته بدین سو همه ساله بزرگترین سرمایه را بر اثر استخراج غیر قانونی و قاچاق مواد خام شماری از معادنش را از دست می دهد و این روند رو به افزایش است.

نکته قابل توجه دیگر اینکه شواهدی نشان می دهد از ده سال پیش انگلیس از وجود این معادن و ارزش واقعی آن آگاه بوده است ولی آن را علنی ننموده است و چندی پیش احتمالا بر سر اختلاف میان آمریکا و انگلیس این موضوع علنی شد.

خوب است بدانید که نزدیک به یک هزار و چهارصد معدن در بخش های سنگ کروماید، ذغال سنگ، مواد ساختمانی، سنگ های گران بها و قیمتی از سوی وزارت صنایع و معادن کشور به ثبت رسیده در حالیکه چندین برابر این آمار را آمریکایی ها کشف و کرده و سال ها است که در حال استخراج آن معادن هستند. هنوز هیچ لیستی از اقدامات خارجی ها درباره معادن آلی کشور ما وجود ندارد.
زیرا به گفته وزیر معادن و صنایع وقت، ذخایر نفتی کشور بیش از 6/1 میلیارد بشکه و ذخایر گازی موجود در کشور نیز بیش از 444 میلیارد متر مکعب می باشد که همه در اختیار غربیها قرار دارد.
با این تفاصیل باید گفت: دیگر آمریکا چه می خواهد که از افغانستان برود به قول قدیمی ها: مسجد گرم و گدا آسوده. کشور ما گنجینه معادن طبیعی است و آمریکا با میلیاردها دالر بدهی مهمان همیشگی ما. کسی هم نیست از آنها بپرسد که اینهمه هواپیمای باری شما از کشور ما چه با خود می برند؟

اولویت آمریکا در افغانستان چیست؟

Comments are closed.