وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

جوانب مذاکرات قطر نیت خیر ندارند؛ عدم حضور ملابرادر بهانه‌ای بیش نیست

شماری از آگاهان در رابطه به اظهارات ضد و نقیض در مورد چگونگی برگزاری نشست آینده قطر و عدم حضور ملا برادر در این نشست می‌گویند که طرف‌های این مذاکرات نیت خیر ندارند.

براساس تقسیم اوقات از پیش اعلام شده، قرار است تا دو روز آینده نمایندگان امریکا و طالبان روی موضوع صلح در افغانستان بار دیگر در قطر نشستی را برگزار کنند. اما؛ چگونگی برگزاری این نشست و شرکت هیات‌های دو طرف مذاکره کننده از همین اکنون شک و تردیدهای را به بار آورده است.

گفته می‌شود، شرکت هیات طالبان در این نشست با مشکلاتی به همراه شده است؛ اما دیدگاه‌های متفاوت و گمراه کننده در مورد این مساله وجود دارد. گزارش‌های وجود دارد که برخی اعضای هیات طالبان از جمله ملابرادر رییس دفتر طالبان در قطر که قرار بود در این نشست حضور داشته باشد نتوانسته به دوحه برود.

برخی منابع گفته اند که آقای برادر به دلیل اختلافات موجود در میان رهبری طالبان و نیز عدم موافقت پاکستان در مذاکرات آینده قطر شرکت نخواهد کرد. به گفته این منابع، آقای برادر پس از آزادی از چنگ پاکستان توسط نیروهای امنیتی پاکستان این بار درخانه اش نظر بند شده است. اما؛ سید اکبرآغا یک عضو پیشین گروه طالبان در مصاحبه با خبرگزاری جمهور این موضوع را رد کرد و گفت » اختلاف میان رهبری گروه طالبان در ارتباط به نمایندگی از آنها با امریکایی وجود ندارد که مانع حضور ملا برادر در نشست قطر شود.«

او، احتمال زندانی دوباره ملا برادر توسط استخبارات پاکستان را نیز بدور از واقعیت می‌داند. طالبان نیز گفته اند که ملا برادر بخاطر تکمیل نبود اسنادش نتوانسته به قطر برود و نیز به خاطریکه کسی از طرف امریکایی (وزیرخارجه امریکا) در سطح ملابرادر در مذاکرات آینده قطر شرکت ندارند، او نیز به همین دلیل در این مذاکرات آینده شرکت نخواهد کرد.

ملابرادر پس از آزادی از زندان پاکستان، به حیث رییس دفتر طالبان در قطر و معاون ملاهیت الله رهبر طالبان گماشته شده است. اما، برخی آگاهان عدم حضور ملابرادر و چگونگی برگزاری نشست آینده قطر را با دیده شک نگرسته و می‌گویند که طرف‌های مذاکره برای تامین صلح در افغانستان نیت نیک ندارند.

امان الله پیمان عضو مجلس نمایندگان در این خصوص گفت: »من دلیل دقیق رفتن و یا نرفتن ملا برادر را نمی دانم ولی آنچه از بیرون مشاهده می‌شود این است که طرفین گفتگو کننده صلح، نیت خیر برای تامین صلح درافغانستان ندارد.«

آقای پیمان افزود، اگرامریکایی‌ها بخواهد صلح درافغانستان تامین شود همانطوری که ملابرادر را از زندان پاکستان آزاد کرد، می‌تواند او را به قطر هم انتقال دهد و هیچ کسی هم جلو این کار امریکا را گرفته نمی‌تواند. به گفته او، امریکا در تبانی با پاکستان و طالبان، خواستار حضور دوامدار در منطقه است؛ زیرا در صورت تامین صلح سراسری در کشور دیگر بهانه‌ای برای آنان باقی نخواهد ماند.

گزارش‌های از چگونگی برگزاری نشست آینده قطر و عدم شرکت ملابرادر در این نشست در حالی بالا گرفته است که این عضو طالبان پیس از آنکه حدود 8 سال پیش توسط پاکستان زندانی شود، برای انجام یک گفتگوهای پنهانی صلح به ترکیه رفته بود؛ ولی حالا طالبان می‌گوید که این عضو اش برای سفر به قطر اسناد کافی ندارد.
محمد رقیب فیاض

جوانب مذاکرات قطر نیت خیر ندارند؛ عدم حضور ملابرادر بهانه‌ای بیش نیست

Comments are closed.