وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ابتکار معافیت جرایم مالیاتی؛ تصفیه مالیات ۸ هزار شرکت در ۹ ماه گذشته

مقام‌های وزارت مالیه افغانستان در پایان فرصت ۹ماهه معافیت جرایم مالیاتی می‌گویند که بیش ۸ هزار شرکت در این مدت مالیات خود را با حکومت تصفیه کرده است.
به گفته‌ی این مقام‌ها، با اجرای طرح معافیت ۹۵درصدی جرایم مالیاتی، بیش از ۲۰ میلیارد افغانی، از این بابت برای بخش خصوصی معافیت داده شده است.
عبدالحبیب زدردان، رئیس عمومی عواید وزارت مالیه افغانستان امروز یک‌شنبه(۶ عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت: «حکومت برای ایجاد تسهیلات برای مالیه‌دهندگان، ۹ ماه پیش طرزالعمل معافیت جرایم مالیاتی ۹۵ درصد را وضع نمود که به شمول مالیه‌دهنده کوچک، متوسط و بزرگ، بیش از ۸ هزار شرکت حسابات مالیاتی خویش را تصفیه نمودند.» طرح معافیت ۹۵ درصدی جرایم مالیاتی در ماه دلو سال گذشته خورشیدی برای ۹ ماه از سوی وزارت مالیه افغانستان راه‌اندازی شده بود. با این حال مقام‌های وزارت مالیه افغانستان تأکید دارند که آنان به خاطر استقبال گسترده بخش خصوصی و مالیه‌دهندگان از این طرح، آن را تا آخر سال جاری مالی تمدید می‌کنند.
عبدالله رقیبی، معین عواید و گمرکات وزارت مالیه گفت: «تطبیق طرزالعمل معافیت ۹۵ درصدی جرایم مالیاتی که در اصول‌نامه بودجه ملی سال ۱۳۹۷ تصویب گردیده، یک گام بزرگ در راستای رشد و تقویت سکتور خصوصی می‌باشد. به خاطر استقبال سکتور خصوصی و مالیه‌دهندگان از این ابتکار وزارت مالیه، حکومت این معافیت را الی اخیر سال مالی جاری تمدید نمود.
به گردش آمدن دوباره چرخ اکثر کارخانه‌ها: شماری از نمایندگان سکتور خصوصی از این طرح حکومت استقبال کرده و تأکید دارند که معافیت جرایم مالیاتی چرخ اکثر شرکت‌ها و کارخانه‌ها را دوباره به گردش آورده است. خان جان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان در این نشست خبری گفت: «معافیت جرایم مالیاتی باعث رشد و تقویت سکتور خصوصی گردیده و همچنان باعث تجدید جوازنامه و حمایت سرمایه‌گذاری در کشور می‌گردد». بر اساس آمارهای اتاق تجارت و صنایع افغانستان، پیش از این حدود ۳۰هزار جواز مالیه‌دهندگان به دلیل بلند بودن جرایم مالیاتی، از سوی سرمایه‌گذاران تمدید نشده بود، اما در حال حاضر آن‌ها در حال تمدید جواز کاری‌شان اند.معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان از تمام مالیه‌دهندگان درخواست نموده تا از این امتیاز که وزارت مالیه برای ایشان داده، استفاده نموده و هرچه سریع‌تر حسابات مالیاتی خویش را تصفیه نمایند.
از سویی هم رحیم‌الله سمندر، رییس عامل اتاق صنایع و معادن نیز ضمن استقبال از این طرح حکومت، گفت که در حدود ۶۰ درصد شرکت‌های تولیدی از این معافیت استفاده نموده و حسابات خود را تصفیه کرده‌اند.
آقای سمندر به نمایندگی از بخش خصوصی تعهد سپرد که متباقی مالیه‌دهندگان که جرایم مالیاتی‌شان باقی مانده است را تشویق به تصفیه‌ی حسابات مالیاتی‌شان کند.
ابتکار معافیت جرایم مالیاتی: وزارت مالیه‌ی افغانستان طرح معافیت ۹۵ درصدی جرایم مالیاتی را در ماه دلو سال گذشته ایجاد کرد. این معافیت جرایم شامل شرکت‌ها، نهادها و افرادی می‌شود که در ۶ سال اخیر جرایم مالیاتی خود را به دولت پرداخت نکرده‌اند.با این وجود، بر اساس اصول‌نامه جرایم مالیاتی، مالیه‌دهندگانی که جرایم مالیاتی‌شان را از ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۶ تصفیه نکرده‌اند، در صورت که اصل مالیه را با ۵ درصد جرایم مالیاتی پرداخت کنند، از پرداخت مالیات متباقی معاف می‌گردند. این تصمیم وزارت مالیه در ابتدا برای ۹ماه اعتبار داشته و حالا تا ختم سال مالی جاری این مدت تمدید شده است. این طرزالعمل بر اساس حکم ماده‌ی شصت و دوم قانون اداره‌ی امور مالیات به خاطر اجرای بهتر و یک‌سان در قالب اصول‌نامه بودجه سال مالی ۱۳۹۷ وضع گردیده است. مسجدی، سخنگوی وزارت مالیه افغانستان می‌گوید که این طرح به خاطر حمایت و تشویق مالیه‌دهندگان برای اطاعت و پذیرفتن احکام قانون مالیاتی و تحصیل به موقع مالیات می‌باشد. آقای مسجدی به خبرنامه گفت: این اقدام به خاطر اطاعت‌پذیری از احکام قوانین مالیاتی و تحصیل به‌موقع اصل مالیات، مالیه‌دهندگانی که جرایم مالیاتی را در جریان سال مالی ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۶ تصفیه نکرده باشند، در صورتی‌که اصل مالیه با ۵ درصد جرایم مالیاتی تأدیه نمایند، از پرداخت جرایم مالیاتی متباقی معاف می‌گردند.
علی شیر شهیر
MoF

Comments are closed.