وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

چالش دولت با احزاب سیاسی جدی‌تر می‌شود

بروز تقلب‌گسترده در انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 کشور خشت اول دیوار اراده و خواسته‌های مردم را کج نهاد و حکومت وحدت ملی از همان بدو تشکیل با بحران مشروعیت روبرو شد. سران دولت وحدت ملی در ادامه و با هدف کسب آبرو نزد مردم و شرکای بین‌المللی‌اش وعده‌هایی سپرد که اصلاح نظام انتخاباتی یکی از آنها بود. این وعده دولت وحدت ملی امروز نه تنها به حصول اطمینان از برگزاری یک انتخابات شفاف در آینده منجر نشده که منشأ بروز یک بحران بزرگ‌تر با پیامدهای احتمالی خطرناک‌تر گشته‌است. احزاب و جریان‌های سیاسی کلان کشور که در قالب یک ائتلاف بزرگ سیاسی دورهم جمع شده‌اند مدعی‌اند که از یک سال پیش خواسته‌ها و طرح‌های خود را به حکومت ارائه کرده‌اند اما حکومت در یک بی‌تفاوتی محض هرگز به درخواست‌های آنان توجه نکرده‌است.
تغیر نظام انتخاباتی از سیستم تک رای غیرقابل انتقال به سیستم تناسبی تک رای قابل انتقال، استفاده از تکنولوژی بایومتریک در انتخابات و نظارت احزاب و جریان‌های سیاسی کلان از مراحل مختلف پروسه انتخابات از خواسته‌های مهم ائتلاف کلان سیاسی شکل گرفته می‌باشد.
کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به سران ائتلاف سیاسی متشکل از احزاب کلان کشور، تغییر نظام انتخاباتی را خارج از صلاحیت‌های خود دانست، استفاده از تکنولوژی را به دلیل کمبود وقت و نبود کادر مسلکی و بودجه لازم ناممکن اعلام کرد و تنها با نظارت احزاب بر پروسه‌ انتخابات به شرطی که اعتبارنامه کمیسیون را در دست داشته باشند موافقت نمود.
اکنون، سران ائتلاف که از بی‌توجهی حکومت به خواسته‌های خود به ستوه آمده‌‌اند، انتخابات آینده را مملو از تقلب پیش‌بینی می‌کنند و حکومت را به حرکات مدنی گسترده در کابل و ولایت تهدید می‌نمایند.
سران ائتلاف بزرگ سیاسی در اعلامیه تازه خود تاکید کرده‌اند که از امروز شنبه دروازه‌های کمیسیون مستقل انتخابات در مرکز و ولایات را مسدود و تا زمانیکه حکومت خواسته‌های آنان را عملی نکند به حرکات مدنی خود ادامه می‌دهند.
سران احزاب و جریان‌های سیاسی کلان کشور حکومت را به مهندسی انتخابات متهم کرده می‌افزایند تجربه تلخ انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 این‌بار به شکل گسترده‌تر تکرار خواهد شد.
احمدشاه یورش، عضو ارشد حزب جنبش اسلامی، تاکید می‌کند حکومت با دخالت در کار کمیسیون‌های انتخاباتی زمینه تقلب گسترده در انتخابات آینده پارلمانی و ریاست جمهوری را فراهم کرده‌است، احزاب سیاسی وظیفه دارد در کنار مردم از آراء شهروندان محافظت کند.
وی به طلوع نیوز می‌گوید حکومت اراده برگزاری انتخابات شفاف را ندارد. چالش حکومت با سران ائتلاف سیاسی کلان شکل گرفته در حالی جدی‌تر می‌شود که جنگ در کشور شدت گرفته و احتمال تاخیر در انتخابات وجود دارد. به طور کل انتخابات زمانی می‌تواند شفاف برگزار شود که امنیت وجود داشته باشد. مدیریت چنین شرایط دشواری تنها با درایت سران دولت وحدت ملی امکان پذیر می‌باشد؛ غنی و حلقه خودی وی باید با درنظرداشت منافع ملی و نه تکیه محض بر خواسته‌های قومی به مسائل نگاه کند. غنی باید به شایعاتِ تلاش وی و دوستان امریکا نشینش برای احیای تسلط یک قوم بر قوم دیگر پایان دهد و ثابت کند که در پی انحصار قدرت نیست و اجازه می‌دهد مردم کشور از کانال انتخابات که مهمترین رکن دموکراسی است زعیم آینده خود را انتخاب کنند. (پیام آفتاب)
13934857_1054734834602758_863572979055924284_n

Comments are closed.