وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از تعلل در برگزاری انتخابات تا تاثیرات منفی آن بر زنده گی مردم

طولانی شدن بحران انتخاباتی افغانستان بر تمامی عرصه های زنده گی مردم تاثیرات منفی به جا گذاشته است. مردمی که در روز های انتخابات با خرید انواع تهدید ها و تحمل سختی ها و دشواری ها برای تامین ثبات و تقویت دموکراسی به پای صندوق های رای دهی شتافتند و حماسه های ماندگاراز مشارکت سیاسی در پروسه انتخابات پدید آوردند. اکنون نه در ساحه ی ثبات و آرامش توام با صلح نشسته اند بلکه لحظه های خوف و خطر و تشویش و درد سر را سپری میکنند .نخبه گان سیاسی کشور به میلیون ها رای دهنده درد و تشویش را تحویل دادند و تصویر جدید و امیدوار کننده افغانستان که در روز های انتخابات در رسانه های جهان نقش بسته بود را تخریش کردند و اکنون از دموکراسی نوپا و جوان افغانستان تصویر مضحک تقلب و فریب را جاگزین کرده اند.
اکنون نگرانی و تشویش از آینده سیاسی کشور را در سیما و ذهن تک تک شهروندان افغانستان در هر نقطه ی کشور به خوبی میتوان دید و در متن جامعه با تمام وجود لمس کرد. ندا های بحران افرین هشدار های پیاپی از جنگ و تجزیه حمایت از شایبه ی تقلب و حکومت موازی بردن کشور به سمت بحران و بی ثبااتی رسوایی های پیاپی از افشا گری و دسیسه های تقلب کارانه که هر روز در این مسیر سبز میشود و انواع تهدید ها و هشدار های دیگر که در این شب و روز ها از سوی تیم های انتخاباتی و جریان های سیاسی کشور به گوش میرسند مردم را در نگرانی و ترس شدیدی فرو برده است هر چند که مردم افغانستان از جنگ و بی ثباتی خسته شده و دیگر با تفنگ در برابر هم دیگر نمی ایستند . اما فضای بیم وترس و تهدید های پیاپی فضای عمومی و ذهنی مردم افغانستان را اشفته ساخته است دیگر مردم برای دیدن تجسم حماسه های روزهای انتخاباتی لحظه شماره نمی کنند بلکه همه فقط ارزو میکنند که هرچه زودتر غایله ی انتخاباتی خاتمه یافته و از فضای مسموم سیاسی کنونی رهایی یابند .
دوامدار شدن بحران انتخابات و ایجاد ترس و اضطراب از اینده ی کشور سبب شده که بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ از کاروفعالیت دست کشیده و بخشی از سرمایه های خود را از افغانستان خارج کنند بازار املاک و تجهیزات از رونق افتاده و قیمت مواد اساسی و اولیه چند برابر بالا رفته است شرکت های کلان بین المللی که قرار بود روی معادن افغانستان سرمایه گذاری کنند فعلا تا حل بحران انتخابات و روشن شدن اینده سیاسی افغانستان فعالیت های خود را در حالت تعلیق دراورده و سرمایه گذارانی که که قرار بود در بخش های دیگر سرمایه گذاری کنند از طرح ها و پروژه های خود دست شسته اند میزان درامد های گمرکی کشور نسبت به ماه های گذشته بیست وپنج در صد کاهش یافته و این وضیعت بر اقتصاد کشور ختاثیرات منفی گذاشته است.
این وضیعت تنها در میان رهبران ادارات دولتی نیست بلکه ماموران پایین رتبه و تمام بدنه ی ادارت افغانستان متاثر از تنش های انتخاباتی گردیده و این وضیعت دیوار ضخیم بی اعتمادی و بد بینی را میان همکاران در ادارات ایجاد کرده است تداوم این وضیعت زیان بار است و مردم فقیر افغانستان را که از سختی های فراوان رنج می برند در تنakhlagh 2018523گنای بیشتری قرار میدهد انتظار میرود که نخبه گان سیاسی کشور با پیامد ها و تاثیرات این کشمکش ها توجه کرده رنج های بیشتری بر رنج و درد مردم افغانستان نیافزایند.
محمد صمیم(شهیدزوی)

Comments are closed.