وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از افزایش شعله های جنگ تا رشد فقر در حکومت وحدت ملی

به گزارش رویترز، همزمان با افزایش نفوذ طالبان و رکود اقتصادی در افغانستان طی پنج سال گذشته، نرخ فقر در کشور به شدت افزایش یافته و نیمی از جمعیت کشور با در آمد کمتر از یک دالر در روز، زنده گی خود را می گذرانند.
بر بنیاد مطالعه مشترک میان اتحادیه اروپا و سازمان مرکزی آمار افغانستان، نرخ فقر در سال های 2016 الی 2017 عیسوی به بیش از 55 فیصد افزایش یافته که در مقایسه با نرخ 38 فیصد طی سال های 2011 الی 2012، افزایش چشمگیری داشته است. این در حالی است که سالانه ملیاردها دالر کمک خارجی به حکومت وحدت ملی پرداخت می شود. اما به دلیل فساد بسیار در حکومت، سرنوشت این پول ها مشخص نمی شود.
مدیر بانک جهانی در افغانستان در این زمینه اظهار داشت، نرخ فقر بالا دلایل مختلفی دارند که عبارت است از: رکود اقتصادی، افزایش فشار جمعیتی و بدتر شدن وضعیت امنیتی. این گزارش نشان می دهد، حکومت تحت حمایت غربی ها در افغانستان، به رشد اقتصادی نیاز دارد تا برای جمعیت رو به رشد افغانستان ایجاد اشتغال کند و نیازش به کمک های خارجی کمتر شود.
ناامنی غذایی نیز در طی این پنج سال، از 30.1 فیصد به 44.6 فیصد رسیده است. بسیاری از مردم مجبور به فروش و یا ترک زمین های خود شدند؛ اطفالشان از تحصیل باز ماندند و برای تهیه غذا به کار مشغول شدند.
این تحقیق نشان می دهد بیش از نیمی از جمعیت افغانستان زیر 15 سال می باشند. در حالی که کشور برای تطابق با رشد جمعیت، سالانه نیاز به ایجاد بیش از چهارصد هزار فرصت شغلی دارد. از طرفی افغانستان با سیل ملیون ها دالر کمک خارجی در سال مواجه است. اما هیچ نظارتی بر نحوه استفاده از این کمک ها، انجام نمی شود.
بر پایه آمار بانک جهانی، میزان رشد اقتصادی افغانستان از سال ۲۰۰۳ تاکنون سیر نوسانی را پیموده است. رشد اقتصادی افغانستان در سال ۲۰۰۹ به ۲۱ فیصد می رسید در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۶ به ۲.۳ در صد کاهش یافته است.
سیگار می گوید که عدم موجودیت یک راهکار جامع به خاطر فقر زدایی سبب شد تا با وجود رشد اقتصادی افغانستان نتواند فقر و بیکاری را در کشور کاهش بدهد. سرمفتش کل امریکا در امور بازسازی افغانستان (سیگار) جان سپکو گفت: به دلیل عدم نظارت و شفافیت، سرنوشت ملیاردها دالر کمکی که از جانب جامعه بین الملل به افغانستان پرداخت شده، نامعلوم می باشد. جریان پول های بیش از حد زیاد ما به افغانستان موجب افزایش فساد در کشور شده و نظارت چندانی هم در این خصوص انجام نشده است. این در حالی است که بانک جهانی نیز در یک ارزیابی، از نحوه مدیریت صندوق بازسازی افغانستان (ARTF) انتقاد کرد. او گفت: این گزارش یک هشدار برای جامعه بین‌المللی محسوب می‌شود. وی تاکید کرد: یک چنین فسادی به طولانی‌تر شدن جنگ در افغانستان که در سال هفدهم است کمک می‌کند.
به گزارش سیگار، حکومت وحدت ملی از میان 407 ولسوالی کشور، تنها بر 229 ولسوالی (56.3 فیصد) کنترول دارد. 59 ولسوالی (14.5 فیصد) مورد منازعه حکومت و شبه نظامیان می باشند و طالبان کنترول 117 ولسوالی (29.2 فیصد) را به دست آورده است.
سپکو همچنان گفت که فساد، صلح را از بین می‌برد و گروه های هراس افگن را نیرومند خواهد کرد. پیش از این نیز روزنامه نیویارک‌تایمز در گزارشی اعلام کرده بود، طالبان با استفاده از فساد در دستگاه نظامی و امنیتی افغانستان، به تجهیزات دید در شب دست یافته و درنتیجه عملیات های شبانه خود در افغانستان را به دو برابر افزایش داده است.
کابل، پایتخت نیز در هفته های اخیر شاهد حملات خونینی بوده است. این در حالی است که وزیر دفاع افغانستان طارق شاه بهرامی به نماینده گان ولسی جرگه درباره میزان تلفات نیروهای امنیتی افغان گفت، در درگیر‌ی های هفته گذشته، تعداد ۱۳۱ نفر از نیروهای اردوی ملی و ۱۱۵ نفر از نیروهای پولیس نیز جان باختند. به گفته بهرامی بر اثر درگیری‌ها در زمان یاد شده بیش از ۴۰۰ تن دیگر از نیروهای امنیتی زخم برداشته اند. وزیر دفاع در ادامه نیز از کشته شدن ۶ کارمند اداره امنیت ملی و زخمی شدن ۳۷ تن از دیگر کارمندان این نهاد در درگیری‌ها خبر داد. صدرا
فقر

Comments are closed.