وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

۶۰ میلیون دالر بربادرفته؛ ۶ نکته جالب درباره نیروگاه برق بی‌کاره‌یی که از سوی پنتاگون ساخته شد

اخیرا گزارش‌ها حاکی از آن است که یک نیروگاه برق در شمال شرق افغانستان با هزینه ۶۰ میلیون دالر آمریکایی از سوی پنتاگون(وزارت دفاع امریکا) ساخته شده، اما یافته‌های جدید بازرسان ایالات متحده نشان می‌دهد که این نیروگاه هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته و در عین حال کار نمی‌دهد. نکته‌های خواندنی زیر درباره این نیروگاه، از برخی از گزارش‌ها گرفته شده است.
یافته‌های معتبر: بر اساس یافته‌های مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، ایالات متحده بیش از ۸۰۰ میلیارد دالر را در جنگی که هرگز پایان ندارد، در افغانستان مصرف کرده است. قسمت عمده این پول در جنگ با طالبان مصرف گردیده، اما چندین میلیارد آن در حوزه بازسازی و سرمایه‌گذاری در بخش زیربناها هزینه شده است. اما بسیاری از پروژه‌ها در این حوزه‌ها به درستی پیش نرفته و یک سیستم برق ۶۰ میلیون دالری در شمال شرق افغانستان که برقی را تولید نمی‌کند، آخرین نمونه در این زمینه است.
تأکید سیگار: براساس یک گزارش جدید از جان سپوکو(سیگار)، مهندسان ارتش ایالات متحده (USACE) در این پروژه سوء‌مدیریت داشته‌اند، آن‌گونه که این دستگاه به هیچ منبعی وصل نیست، آزمایش نشده و “شاید اساسا نادرست بوده و برای آن‌عده افغان‌هایی که در نزدیکی برج ها و لین‌های انتقالی زندگی دارند، ایجاد خطر نموده»، یا برای کسانی که در این دستگاه مصروف کار اند.
برای یک میلیون افغان: همانند بسیاری از پروژه‌های دیگر در افغانستان، سیستم برق شمال شرق تا زمانی که در روی ورق بود، بهتر نمایش داده می‌شد. فرض بر این بود که این پروژه برق این کشور را توسعه داده و برای بیش از یک میلیون افغان برق تولید کند، اما در عوض، استفاده نشده و آزمایش نشده مانده است.
مشکلات بسیار: مهندسان ارتش آمریکا قرارداد ساخت ساختمان این سیستم را با یک شرکت افغانستانی قرارداد کرده بودند. قرار بود این شرکت پایگاه و ۱۸۲ برج آن‌را ساخته و به خانه‌ها و ایستگاه‌های فرعی وصل کند، اما بر اساس گزارش ها، «مهندسان ارتش آمریکا….کار ساخت و ساز را قبل از این‌که دولت افغانستان زمین‌های خصوصی را در مسیر لین انتقالی استملاک کند، آغاز کرد». زندگی نزدیک به برج‌های خطوط برق عاری از خطر نیست و در برخی موارد، مردم مستقیما در زیر خطوط برق مصروف زندگی و کشاورزی اند.
مشکل بزرگ: طرح اصلی  USACE(مهندسان ارتش ایالات متحده) اتصال زیرساخت‌های منطقه‌یی در شهر چاریکار(مرکز ولایت پروان) و شهرستان نجراب(در ولایت کاپیسا) از طریق یک ایستگاه جدید در گلبهار(در ولایت پروان) بود، اما USACE در مورد ایستگاه‌ها یا افرادی که مصروف ساختن برج‌ها هستند، چیزی نگفته بود.
اقدامات ایمنی: گزارش‌ها می‌رساند که حتی اقدامات احتیاطی ایمنی دنبال نشده است. به گفته بازرس ویژه برای بازسازی افغانستان، هیچ دروازه‌ آتش‌نشانی در ایستگاه برق وجود ندارد و در یک اتاق، ۱۳۶ باتری پشتیبان ـ که خطر انفجار بدون تهویه مناسب برای نگهداری دمای مورد نیاز را دارد ـ نگه‌داری می‌شود. این باتری‌ها حتی اگر استفاده نشوند نیز گاز هایدروجن تولید می‌کند. (خبرنامه)
Pylon

Comments are closed.