وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

افشاگری تکان دهنده (سیگار) از مرگ مشکوک عساکر افغانستان

دفتر سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید که برخی عساکر افغان در اثر انتقال گروه نادرست خون جان داده اند.
سیگار در تازه ترین گزارش خود گفته است گروه خون شماری از عساکر اردوی ملی یا اصلاً تا کنون تعین نشده و یا هم تعین گروه خون این عساکر دقیق و درست نبوده است.
بر بنیاد گزارش سیگار، این امر سبب شده تا عساکری که در میدان نبرد زخمی می شوند و به خون نیاز می داشته باشند، در اثر ترزیق اشتباهی گروه نادرست خون جان دهند.
سیگار گفته است شمار دقیق عساکر افغان که تا کنون در نتیجه انتقال گروه نادرست خون جان داده اند، معلوم نمی باشد.
بر بنیاد گزارش سیگار، وزارت دفاع افغانستان در ماه جنوری ۲۰۱۷ روند آزمایش و تعین گروه خون تازه واردان اردوی ملی کشور را متوقف ساخت. این تصمیم وزارت دفاع سبب شد تا نزد ۱۵۴۰۰ عسکر که از جنوری تا جولای سال ۲۰۱۷ به اردوی ملی پیوستند، آزمایش خون انجام نشود.
انجام آزمایش خون به خاطر تشخیص امراض ساری نزد عساکر و تعین گروه خون آنان یک امر بسیار جدی برای ادامه فعالیت های اردوی ملی افغانستان پنداشته می شود اما سیگار گزارش داده است که تا کنون کم از کم ۹ در صد از عساکر اردوی ملی افغانستان تعین گروه خون نشده اند.
در این گزارش آمده از آنجایکه فرماندهی عمومی جلب و جذب اردوی ملی افغانستان وسایل و تجهیزات لازم برای نمونه گیری خون عساکر تازه وارد را نداشت، به تازه واردان اردو دستور داده می شد تا خون شان را نزد داکتر محل شان آزمایش کنند.
سیگار دریافته است که به تازه واردان اردوی ملی نه تنها پول این آزمایش پرداخت نشده بلکه در برخی موارد داکتران بدون نمونه گیری و انجام آزمایش خون و یا حتی بدون اجرای معاینه، فورمه طبی تازه واردان را تکمیل و تصدیق کرده اند.
شمار عساکر زخمی که در اثر انتقال گروپ نادرست خون جان باخته اند، تا کنون معلوم نمی باشد.
سیگار سیستم نگهداری معلومات طبی و گروپ خون عساکر اردوی ملی را نادرست و غیر قابل اطمینان خوانده چون به گفته این نهاد، تعداد زیاد عساکر که در این سیستم ثبت اند، دارای یک گروه خون می باشند.
سیگار به نقل از یک مقام قوای هوایی ایالات متحده نگاشته است که عدم نمونه گیری و اجرای آزمایش های خون نزد عساکر اردوی ملی به خاطر تشخیص امراض ساری سبب شده تا این عساکر چندین بار در برابر یک مرض واکسین شوند و در نتیجه منابع محدود واکسین ها برای اردوی ملی ضایع گردد.
سیگار از قوماندانی مشترک انتقال امنیت در افغانستان که مسؤولیت آموزش و تجهیز نیرو های امنیتی و دفاعی افغان را بر عهده دارد خواسته تا اردوی ملی افغانستان را در بخش انجام و تایید نتایج آزمایش خون عساکر افغان یاری رساند.
به گفته سیگار، ایجاد یک سیستم معتبر و قابل دسترس که با استفاده از آن عدم موجودیت امراض ساری در خون عساکر افغان تایید و انتقال خون به عساکر زخمی انجام شود، یک بخش مهم رسیدگی به امور صحی این عساکر و ادامه فعالیت های اردوی ملی افغانستان پنداشته می شود.
وزارت دفاع تا کنون در مورد این گزارش سیگار واکنش نشان نداده است.
17898810_303

Comments are closed.