وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ملل متحد: جهان با خطرات جدید و پیچیده مقابل است

انتونیو گوتیریش، منشی عمومی ملل متحد هشدار میدهد که جهان در ٢٠١٨ با خطرات جدید و پیچیده مقابل خواهد شد. گوتیریش در پیام سال نو خویش خواهان وحدت بیشتر گردید تا به این تهدیدات رسیدگی شود و جهان صلح آمیزی به وجود آید.
وقتی انتونیو گوتیریش یک سال پیش مسوولیت امور ملل متحد را به عهده گرفت، جهان لحظات امیدوار کننده یی را نوید میداد و مذاکرات برای ختم انقسام جزیره قبرس ظاهرا به سوی حل موفقانه آن در حرکت بود.
گوتیریش تلاش فراوانی کرد تا این مساعی به نتیجه یی برسد. متاسفاته قبرسی های ترکیه و یونان موفق نشدند تا اختلافات شانرا کنار بگذارند و باهم در یک کشور واحد زیست کنند.
منشی عمومی ملل متحد اذعان داشت که امیدواری اش برای سال ٢٠١٧ بحیث یک سال صلح آمیز تحقق نیافت. او گفت که بدبختانه جهان به عقب بازگشت کرد.
منشی ملل متحد در پیام سال نو خویش از آنچه هشدار داد که او آنرا هشدار قرمز خواند.
او گفت(منازعات عمیق شده و خطرات جدیدی بروز کرده است. نگرانی از ناحیه اسلحه هسته یی در تناسب به جنگ سرد، به بلند ترین سطح خویش رسیده و تغییر اقلیم به سرعت فرا میرسد.)
آقای گوتیریش افزود که بی عدالتی روبه افزایش است و از حقوق بشر به پیمانه وسیعی تخطی صورت می گیرد. ملت گرایی و نفرت از خارجی ها افزایش یافته است، ازین سبب او در آغاز ٢٠١٨ همه را به وحدت فرامی خواند. 
در جریان سال ۲۰۱۷ مسایل هولناکی بالای میز گویتریش انباشته شده که باید راه حلی برای آنها یافت شود. از آن جمله می توان از این مسایل نام برد:
در یمن بد ترین بحران بشری وجود دارد ـ هشت میلیون نفر با خطر قطحی مواجه بوده و یک میلیون را مرض کولرا تهدید می کند.
خشونت و اجبار در میانمر بیشتر از ۶۵٠ هزار تن از روهنگیایی ها را مجبور ساخته است تا به بنگله دیش فرار کنند.
برای هفت سال تمام است که سوریه در آتش جنگ داخلی میسوزد.درین جنگ صدها هزار انسان کشته شده و یازده میلیون از اتباع این کشور بی خانمان گردیده اند.
منازعات در سودان جنوبی، جمهوری دموکراتیک کانگو، افغانستان، عراق و سایر کشورها ادامه داشته و تلفات سنگین انسانی و خسارات مالی هنگفتی را باعث می گردد.
گوتیرش منحیث یک دپلومات ارشد مجبور است تا یک نوع احساس خوشبینی را برای بهتر شدن وضع جهانی از خود تبارز دهد. او می گوید که امکان این وجود دارد که جهان به یک محل امن و محفوظی مبدل شود، و می شود بر نفرت و منازعات فایق آمد.
سرمنشی ملل متحد اذعان داشت که مرام یک جهان پر امن زمانی تحقق یافته می تواند که رهبران جهان متحد شده، اختلافات شانرا کنار گذاشته و برای اهداف مشترک گرد هم بیایند.
95CFBF98-FF51-4F14-95F9-07F35EEAF021_w1023_r1_s

Comments are closed.