وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

تخریب محیط زیست فاجعه می آفریند!

نگرانی‌ها در مورد محیط زیست در ابعاد ملی، منطقه‌ای و جهانی در حال گسترش است و افزایش جمعیت، استفاده از سوخت فسیلی، استفاده از مواد غیرقابل تجدید و ده‌ها مورد از این گونه بر نگرانی دوست‌داران محیط زیست افزوده است.
اما در افغانستان با فرارسیدن فصل سرما در کنار کمبود مواد حرارتی و قیمت نسبتاً بلند آن یکی از بزرگ‌ترین مشکلات، استفاده از مواد حرارتی دودزا و آلودگی محیط زیست است.
همه‌ساله با فرارسیدن زمستان و بالا رفتن قیمت چوب، ذغال سنگ و گاز مردم با شکایت از وضع موجود نارضایتی خویش را ابراز می‌کند اما در کنار این، مشکل دیگری که دامن‌گیر مردم شده مشکل هوای بشدت آلوده کابل است که زندگی را در پایتخت دشوار کرده است.
با این حال، برخی خانواده‌ها به دلیل ضعف اقتصادی، پلاستیک، تایرهای کهنه (رابر) و هر آن چیز که گرمی را به خانه شان بیاورد زمستان خود را می‌گذرانند که این امر، سبب تشدید آلودگی هوا می‌گردد.
در کنار مواد بی‌کیفیت سوختی نمی‌توانیم نقش سرک‌های خاکی و اسفالت نشده را از یاد برد در بخشی هم وسایط نقلیه کهنه و استهلاک شده با تولید گاز کابن مونواکساید این مشکل را سیر صعودی می‌دهد.
مشکل از کجا سرچشمه می‌گیرد؟
سوختاندن مواد که قابل سوختن نیستند و در نتیجه سوخت ناقص آن‌ها و تولید دود غلیظ، وسایط نقلیه کهنه و غیر استندرد، وسایل گرم کننده خانگی و سوخت مواد فسیلی (تیل، گاز…) سبب افزایش آلودگی شده و به گفته کارشناسان محیط زیست مرگ خاموش را رقم زده است. از سویی هم انسانها نیز نقش مهمی در آلودگی محیط زیست دارد که از جمله چند مورد آن را ذکر می‌کنیم:
افزایش نفوس و تراکم بیش‌تر در شهرها سبب بیماری‌های متعدد می‌گردد؛
تراکم کثافات در کوچه‌ها و شهرهای بزرگ از جمله کابل؛
اثرات منفی ندانستن فرهنگ شهرنشینی و بی‌توجهی به حفظ محیط زیست؟
فقر و بدبختی مردم و قطع کردن درخت‌ها، گیاه‌ها و در بعضی موارد حتی سوختاندن ریشه‌های درختان؛
نبود برنامه منظم و سنجیده از سوی دولت برای حفاظت از محیط زیست.
راه حل و مقابله با آلودگی هوا:
حفاظت از محیط زیست در تمام کشورهای جهان نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق، همه‌جانبه و بلندمدت در کنار یک اداره قدرتمند و متعهد است؛
در افغانستان که کشور اسلامی است و مردم به حرف عالمان دین گوش می‌دهند و آنان باید با تبلیغ در مساجد و تکایا از خطر تخریب محیط زیست مردم را آگاه سازند؛
ممنوع کردن واردات تیل و مواد نفتی بی کیفیت؛
وضع کردن مالیات بر وسایط نقلیه کهنه و استهلاک شده؛
جلوگیری از خانه سازی‌های بدون پلان و ایجاد ساحات سبز؛
ایجاد سیستم کانالیزاسیون دورن‌شهری؛
گنجانیدن درس های مربوط به محیط زیست در کتب درسی مکاتب و ده ها مورد دیگر که در یک مقاله کوتاه گنجانیده نمی‌شود. (محمد کریم)
22582_170

Comments are closed.