وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

سالنگ؛ شاهرگ شمال در حال نابودی

بزرگ‌راه سالنگ که از آن  روزانه هزاران واسطه نقلیه رفت و آمد می کند و برعلاوه، موجودیت بنادر مهم تجارتی در بخش‌های شمالی و شمال شرقی کشور بر ارزشمندی این شاهراه افزوده است؛ اما وضعیت بد این شاهراه که در اثر تخریبات زیاد بوجود آمده تجار و مسافران را نگران ساخته است.
مسافرانی که همواره دراین شاهراه رفت و آمد دارند  از بی توجهی حکومت در قبال کیفیت کارهای صورت گرفته گذشته، انتقاد میکنند و میگویند، سفر در سالنگ خسته‌کن است و حکومت باید در قبال ترمیم اساسی آن اقدامات جدی روی دست بگیرد.
اسدالله  دریور لین کابل-بغلان می‌گوید:)خراب بودن شاهراه سالنگ مشکل ساز است و با فرا رسیدن فصل زمستان و بهار مشکلات آنان دوچند می‌شوند(.
او در صحبت با خبرگزاری، از بی توجهی حکومت در قسمت ساخت اساسی این شاهراه انتقاد می کند و می‌افزاید، خرابی شاهراه باعث شده است که وسایط نقلیه آنان در زمان اندکی استهلاک و درآمدی که آنان از راه دریوری بدست میاورند ناچیز باشد. در عین حال میراحمد باشنده ولایت بغلان که اکثراً بخاطر کارهای تجارتی‌اش به کابل رفت و آمد دارد می‌گوید، کرایه بلند سفر، انتقال اموال تجارتی و خراب بودن شاهراه آنان را از کار دلسرد ساخته است.او که دوکان بزازی/رخت فروشی دارد می‌افزاید، بنابر بلند بودن کرایه‌ها با وجود زحماتی که می‌کشد میزان درآمدش بسیار ناچیز است و گاهی زیان می‌بیند.
آنان از حکومت می‌خواهند بخاطر ساخت اساسی شاهراه سالنگ توجه جدی نماید؛ چون به گفته آنان این شاهراه شاهرگ حیاتی افغانستان بشمار می‌رود.
در عین حال جنرال رجب رییس حفظ و مراقبت سالنگها در گفت‌وگو با خبرگزاری خاورمیانه، مشکلات مردم را می‌پذیرد و می‌گوید بخاطر باز نگهداشتن این شاهراه کار جریان دارد..
وی می‌گوید، قیرریزی داخل تونل سالنگ هم اکنون تکمیل شده و عملاً 200 متر دیگر نیز بطرف جنوب کار ادامه دارد،همچنان داغ گیر شاهراه در بخش‌های شمالی و جنوبی نیز زیر کار است.
رییس حفظ و مراقبت سالنگ‌ها می‌گوید، با آنکه وزارت فواید ترمیم اساسی این شاهراه را روی دست دارد اگر این برنامه امسال عملی نشود، می‌توانند با امکانات دست داشته در زمستان مسیر را برای رفت و آمد مسافران باز نگهدارند.
به گفته او مراحل مقدماتی ترمیم اساسی شاهراه سالنگ تکمیل شده و سال 2018 میلادی کار آن از پل جبل‌السراج ولایت پروان الی پل خنجان ولایت بغلان عملاً آغاز خواهد گردید.
بر اساس موقعیت جغرافیایی سالنگ، سردی هوا، ریزش باران و برف باری‌های سنگین زودتر ازفصل زمستان آغاز می شود و مسافران این مسیر با دشواری‌های زیادی روبرو می‌گردند.
اما سوال اینجاست با آنکه شاهراه سالنگ شاهرگ حیاتی افغانستان بشمار می‌رود و سرازیر شدن میلیاردها دالر در کشور چراهنوز این شاهراه با وضعیت بدی روبرو است؟
شاهراه سالنگ که در زمان روس‌ها قیرریزی شده بود و پس از حضور جامعه جهانی در 14 سال گذشته آسفالت قبلی آن برداشته شد و 13 سال پیش بازسازی شد؛ دراین اواخر دیده می‌شود که بیشتر بخش‌های آن (از ولسوالی دوشی الی جبل-السراج) تخریب شده ،مسافران با مشکلات زیادی روبروهستند و میزان رویدادهای ترافیکی افزایش یافته است..
محراب الدین ابراهیمی
سالنگ-683x433

Comments are closed.