وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رییس جمهور بر سر دو راهی؛ به دست آوردن رضایت سیاست مداران یا کار برای سی میلیون جمعیت

Hushdar-daily-feature-pics-format-ok-1-41-1280x619دفتر ریاست جمهوری افغانستان در آستانه سه‌ساله شدن حکومت وحدت ملی، این حکومت را پردست‌آورد می‌خواند و از کارکرد رییس جمهمور غنی دفاع می‌کند. شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری، حکومت وحدت ملی را یک حکومت پاسخ‌گو و مسوول می‌خواند که با مدیریت اشرف غنی رییس جمهور، اصلاحات مشخصی را در عرصه‌های مختلف وارد ساخته و زمینه را برای جلب دوباره کمک‌های جامعه جهانی آماده کرده است.
آقای مرتضوی نگاه امروزی کشورهای بین المللی به افغانستان و استراتیژی جدید ایالات متحده امریکا در باره افغانستان را محصول اقدامات اصلاحی رییس جمهور غنی می‌داند.  به گفته او، سیاست هم‌راه با تدبیر در بخش خارجی سبب شده است که کشورهای مطرح جهان مانند امریکا، هند، چین و کشورهای اروپایی با دولت و مردم افغانستان هم‌سو شوند و کشورهای منطقه نیز در بخش تجارت، ترانزیت و دیگر هم‌کاری‌های منطقه‌ای با افغانستان هم‌کار شوند.
پاسخ به منتقدان سیاسی: این سخنان آقای مرتضوی در حالی بیان می‌شود که اکثر جریان‌های سیاسی و مقام‌های ارشد دولتی، بشمول معاون اول رییس جمهور، کارکرد آقای غنی را زیر سئوال برده اند و او را به تک‌روی و رفتارهای “قوم گرایانه” متهم می‌کنند. رفتارهای که به سبب آن، بسیاری از جریان‌های سیاسی، از ارگ ریاست جمهوری بریده و نشست‌های مشورتی رییس جمهور را نیز تحریم کرده‌اند.
اما سرپرست دفتر سخن‌گوی رییس جمهور، انتقاد افراد و شخصیت‌های سیاسی در خصوص تصمیم گیری‌های یک‌جانبه رییس جمهور را یک ادعای دروغین خواند. او فعالیت شوراهایی چون شورای امنیت ملی، شورای اقتصادی، شورای عالی حاکمیت قانون، شورای عالی شهری، کمیسیون تدارکات ملی، شورای عالی مهاجرین، شورای عالی مبارزه باحوادث و شورای جدید امحای فقر را از دست‌آورد ویژه حکومت وحدت ملی می‌خواند که بری تغییر فرهنگ حکومت‌داری و نهادینه سازی تصمیم‌گیری جمعی ایجاد شده‌اند.
آقای مرتضوی گفت: “برخلاف تبلیغاتی که برخی جریان‌های سیاسی انجام می‌دهد، در تمام این شوراها، فیصله‌ها و تصمیم گیری‌ها جمعی است و رییس جمهور صرفا شوراها را مدیریت می‌کند، آغاز می‌کند و جمع بندی می‌کند. رییس جمهور تنها تصمیم گیرنده در این شوراها نیست. این شوراها بصورت تخصصی کارها را تعقیب و دنبال می‌کنند.” به گفته او شورایی به نام معارف و تحصیلات در حال ایجاد شدن است.
اعتماد سازی: سرپرست دفتر سخن‌گوی رییس جمهور اما افزایش فاصله میان مردم و حکومت را تایید می‌کند. او می‌گوید، مردم افغانستان از حکومت وحدت ملی توقعاتی داشتند که برآورده نشده است. او جنگ‌های چندین ساله را دلیل برآورده نشدن انتظارات مردم خواند که باعث کاعش اعتماد مردم نسبت به حکومت وحدت ملی شده است.
آقای مرتضوی گفت: ” توقعاتی که مردم داشتند حق شان بود. اما این توقعات آن‌گونه که مردم می‌خواستند، برآورده نشده، مردم امنیت می خواهند، کار آبرومندانه می‌خواهند، اقتصاد خوب می‌خواهند، فضای امنی برای زندگی در شهر و روستا می‌خواهند. ولی متاسفانه بدلیل سال‌ها جنگ این آرزوهای مردم و حکومت ما برآورده نشده.”
مرتضوی می‌گوید، نباید بیست گروه تروریستی را دست کم بگیریم و مداخله عریان کشور همسایه را هم‌چنان. به باور او، این که روزانه ده‌ها سرباز کشته می‌شوند، بیانگر مشکلات در افغانستان است.
سخن‌گوی آقای غنی گفت که امیدوار است با برنامه‌های که حکومت روی دست دارد، اعتماد مردم بدست آید. اما به گفته او کسب اعتماد سیاسیون کاری سختی است، بخاطری که آن‌ها هم خواسته‌های خاص سیاسی خود را دارند. او گفت: ” رییس جهور برای این‌که صد نفر را راضی کند یا سی میلیون را، باید یکی را انتخاب کند که با سی میلیون باشد یا صد نفری را که قرارداد می‌خواهند، یا وزارت یا ولایت می‌خواهند”.
انتخابات برگزار می‌شود: آقای مرتضوی از اراده جدی حکومت برای برگزاری انتخابات پارلمانی هم سخن گفت. او گفت که حکومت اراده جدی و قاطع برای برگزاری انتخابات دارد و رییس جمهور برای حل مشکلات انتخاباتی، با نهادهای مربوطه، چندین نشست داشته است.
به گفته او در بخش مالی انتخابات پیش‌رفت‌های خوبی شده است. چنان‌چه یک بخشی از هزینه انتخابات پیش‌رو را جامعه جهانی می‌دهند و یک بخشی را هم وزارت مالیه برعهده گرفته است. وزارت داخله هم مسئولیت تامین امنیت را بردوش گرفته است.
مرتضوی تاکید کرد که هیچ کسی حق دخالت در انتخابات را ندارد و حکومت صرف مسئولیت تامین منابع مالی و امنیت انتخابات را برعهده دارد. او گفت: ” مسئولیت حکومت، تامین منابع مالی برای برگزاری انتخابات و تامین امنیت است. ولی ما انتظار داریم که اعضای کمیسیون انتخابات، کار خانگی که مربوط به اونا میشه، او را به شکل درستش انجام دهند. اینکه در کجا صندوق مانده میشه، به کدام سیستم کار میشه، کارمندش چطور استخدام میشه، این کار ارگ ریاست جمهوری نیست. این کار کمیسیون مستقل انتخابات است و ما  امیدواریم که آنها کار خانگی خود را به شکل درستش مطابق تقسیم اوقات انجام دهند.”
سخن‌گوی آقای غنی به انتخابات ریاست جمهوری نیز اشاره کرد. او گفت که رییس جمهور غنی فرهنگ انتقال قدرت را به شکل مسالمت آمیزش نهادینه خواهد کرد و حتا یک روز بیش‌تر از پیش‌بینی قانون اساسی، به کارش به عنوان رییس جمهوری دوام نخواهد داد.
کمیسیون مستقل انتخابات شانزدهم ماه سرطان ۱۳۹۷ را روز برگزاری انتخابات اعلام کرده است.  اما تامین امنیت و آماده سازی بودجه انتخابات از نگرانی‌های جدی اند که انتخابات پارلمانی را تحت تاثیر قرار داده برگزاری آن را زیر سئوال برده است.
توزیع تذکره‌های الکترونیکی از دیگر مواردی بود که آقای مرتضوی روی آن تاکید کرد. او گفت که اکنون هیچ مانع و چالشی در برابر این پروسه وجود ندارد و روند توزیع این تذکره‌ها به زودی آغاز می‌شود.
امنیت افغانستان: با این حال سرپرست دفتر سخن‌گوی ریاست جمهوری، به توان‌مند شدن نیروهای امنیتی اشاره کرد. او گفت، زمانی که حکومت وحدت ملی سه سال پیش، قدرت را در دست گرفت، بالون‌های امنیتی از فضای کابل در حال کاهش و سربازان بین‌المللی درحال ترک‌ افغانستان بودند.
به گفته او، بین سال‎های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حد اقل تا هفت مرحله جنگ در ولایت‌های مختلف سپری شد و در برخی از روزها تمام قول اردوها مصروف جنگ بودند و خیلی‌ها هم خواب سقوط حکومت را می دیدند. اما اکنون وضعیت تغییر کرده است. او افزود: ”  حالا بیست گروه تروریستی توان جنگ رو در رو را با نیروهای امنیتی ندارند. این گروه‌های تروریستی در میدان نبرد از زمین و هوا هدف حملات نیروهای امنیتی قرار می گیرند. به دلیل همین ضعف است که گروه‌های تروریستی ماهیت جنگ را تغییر داده اند. مسجد را هدف می‌گیرند. نماز گزار را می‌زنند و در تلاش تفرقه اندازی میان مردم افغانستان اند”.
مرتضوی گفت که در حال حاضر انسجام میان نیروهای امنیتی به میان آمده و همه هم‌آهنگ عمل می‌کنند. آقای مرتضوی افزود که تلاش می‌شود تا سال ۲۰۲۱ هشتاد درصد جغرافیای افغانستان در کنترل کامل دولت قرار گیرد.
مبارزه با فساد: آقای مرتضوی در این نشست خبری‌اش پیرامون تمامی اقداماتی که از جانب حکومت وحدت ملی در سه سال گذشته انجام شده، سخن گفت. او به روند مبارزه با فساد اداری و اصلاحات در نهادهای عدلی و قضایی اشاره کرد. به گفته او این اقدامات باعث شده که جایگاه افغانستان در رده بندی کشورهای مفسد جهان تغییر کرده و بهتر شود. به گفته او، استراتیژی ملی مبارزه با فساد اداری نیز به زودی از سوی شورای حاکمیت قانون تصویب می‌شود که این استراتیژی خود مایه بهبودی حکومت‌داری خواهد شد.
سرپرست دفتر سخن‌گوی رییس جمهور، به متهم شدن عبدالرووف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان به فساد هم اشاره داشت. او گفت که هیچ کسی مافوق قانون نیست و هرکسی که خلاف قانون عمل کند مورد پی‌گیرد قرار می‌گیرد. شماری از اعضای مجلس نمایندگان در نشست روز گذشته‌ این مجلس خواهان بررسی اتهام‌های وارد شده بر رییس مجلس نمایندگان شدند.
آنان دست داشتن رییس مجلس نمایندگان به فساد را شرم آور دانسته و خواهان سلب صلاحیت و به محاکمه کشاندن آقای ابراهیمی شدند. بر بنیاد گفته‌های آقای همایون، عبدالروف ابراهیمی رییس مجلس نمایندگان ده‌ها میلیون افغانی را به بهانه‌‌ قراردادها، استخدام کارمندان و کرایه خانه از سوی رییس دبیرخانه مجلس نمایندگان دریافت کرده است.
مرتضوی به فعالیت‌های تجارتی، ترانزیتی حکومت وحدت ملی هم اشاره کرد و این سخن آقای غنی را تکرار کرد که افغانستان به نقطه وصل هم‌کاری‌های منطقه‌یی تبدیل می‌شود. آصف سحر

Comments are closed.