وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آمریکا از زمان حضورش در افغانستان نتوانسته یک استراتژی منظم داشته باشد

آمریکا با متحدان خود به مدت شانزده سال در افغانستان حضور داشتند ولی جنگ پایان پیدا نکرد و برعکس هر روز دامنه جنگ گسترده تر می شود. هنوز ترامپ مردد است که اگر آمریکا ماموریت خود را به دست شرکت های خصوصی بسپرد این وضعیت بهتر خواهد شد جنگ خاتمه پیدا خواهد کرد و یا بیشتر شدت خواهد گرفت.
به گزارش (afghanpaper)، کاظم بامیک استاد دانشگاه در برنامه )حاشیه خبر(گفت: بحث حضور نیروهای خارجی در افغانستان چه در قالب حکومت آمریکا و چه شرکت های خصوصی باشد نگرانی های منطقه ای را دارد اما اگر در قالب شرکت مبارزه با تروریزم، بحث تامین امنیت افغانستان مطرح باشد، این، چنین نگرانی ها را تشدید می بخشد. همانطور که در عراق و جاهای دیگر شرکت های خصوصی امنیتی که آمدند وارد عملیات شدند، بیشتر از اینکه تامین امنیت کرده باشند و به نفع استخبارات منطقه کار کرده باشند، در بدل پول جنگ کرده اند و برای مبارزه با تروریزم کاری نکرده اند. بیشتر به دنبال پل بوده و پول های هنگفتی را از جانب استراتژی امنیتی آمریکا دریافت کردند و در مقابل در مناطقی که اینها حضور پیدا کردند، مخصوصا در عراق، نه تنها فقط برای منافع آمریکا کار کردند بلکه با گروه های رقیب آنها وارد معامله شدند و در مقابل پول کار کردند.
که این نتیجه وارد شدن شرکت های خصوصی در مسایل امنیتی و مخصوصا در موضوعاتی که چندین قدرت و چندین استخبارات حضور داشته باشد تبدیل راست شدن جنگ و ادامه جنگ می شود که متاسفانه افغانستان، زمینه و شرایطش مساعد برای رقابت های منطقه ای و استخبارات منطقه ای است که حضور شرکت های خصوصی امنیتی در افغانستان می تواند بحران را ادامه دهد و منازعاتی که فعلا منشا داخلی دارد و بستر داخلی دارد و گروه ها و قدرت های منطقه ای و استخباراتی هم در این جنگ افغانستان، دخیل هستند. دامنه جنگ را وسیع می کنند و نگرانی هایی که از جانب کشورهای منطقه مانند روسیه، ایران وچین وجود دارد. این نگرانی ها بالا می رود.
وی افزود: در مقابل، شاید کشورهای مخالف آمریکا از گروه های تروریستی دیگری استفاده کنند تا شرکت خصوصی امنیتی که در افغانستان وارد مبارزه می شود و عملا برای منافع آمریکا در افغانستان کار می کند، را زمین گیر کند و از جانب دیگر شرکت ها هم نتیجه خوبی نداشته است. اینها در مقابل پول نه تنها برای منافع آمریکا کارمی کنند بلکه هر گروه استخباراتی به اینهاپول می دهند تا در مقابل پول برای آنها کار کنند که این نتیجه خوب در افغانستان ندارد بلکه تبعات منفی بیشتر در تامین امنیت در افغانستان خواهد داشت.  بامیک، در ارتباط با اوضاع آمریکا در منطقه بیان داشت: هرچند تحولاتی که در منطقه رخ داد، به نفع آمریکا تمام نشد، بیشتر تقسیم این منافع به سود رقیب های آمریکا بود. مخصوصا قسمی که از تحولات اخیر در منطقه و همسایه افغانستان معلوم است. حدودا تعاملات پاکستانی ها با روسیه بیشتر شده و وارد برنامه های منطقه ای می شود. در این قسمت طبیعتا آمریکا در طول شانزده سالی که در افغانستان حضور داشته بیشترین دیدش به افغانستان از عینک پاکستان بوده است که این قسمت یک تحول جدید در سیاست خارجی افغانستان است. افغانستان عملا و جداگانه از پاکستان می تواند وارد مذاکره با آمریکا شود و لابی گری کند و بتواند نتیجه دیپلماسی را به نفع افغانستان تمام کند. اما در حال حاضر، ابعاد بازیگری در منطقه مخصوصا در تحولات افغانستان و پاکستان و ایران به نفع رقبای منطقه ای آمریکا در منطقه است، به همین دلیل اینطور پافشاری آمریکا و حضورش در افغانستان بیشتر است تا بگونه ای تقسیم منافع با رقیبان خود بکند.
این استاد دانشگاه، در خصوص استراتژی آمریکا در افغانستان می گوید: آمریکا از زمان حضورش در افغانستان نتوانسته یک استراتژی منظم، واضح و اعلانی را داشته باشد تا بتواند بر مبنای آن کار کند و ما نتیجه ای ببینیم. هرچند بحث مبارزه با تروریزم و بحث مبارزه با قاچاق مواد مخدر در سرلوحه کاری اش بوده اما نتوانسته در این قسمت یک استراتژی منظم که اعتماد مردم افغانستان را جلب کند داشته باشد و گروه هایی که در حال تبدیل شدن به تهدید علیه منافع آمریکا در افغانستان افزایش یافته است را کنترل نماید. همچنانی که پاکستانی ها با آمریکا همکاری استراتژیک دارند. این دید استراتژیک بودنشان کمی نگرانی ایجاد کرده، با نزدیک شدنشان به پاکستان، افغانستان فعلا فرصتی برای آمریکا است تا بتواند همان سیاست درازمدت و استراتژیکی که در منطقه دارد و نیازمند حضور سازمان ناتو و نظامیان آمریکای غربی در منطقه است، را پیش ببرد. این موضوع بیشتر فرصت می دهد تا آمریکایی ها در طول شانزده سالی که در افغانستان حضور داشتند و هزینه کردند، این هزینه ها را هدر نمی دهد. بلکه سال های سال در افغانستان حضور دارد اما با استراتژی متفاوت در طول شانزده سال. 
وی، ادامه داد: استراتژی که آمریکا بعد از این به کار می گیرد یکی از این استراتژی ها برخورد قاطع نظامی خواهد بود تا بتواند کسانی که نسبت به مبارزات آمریکا در افغانستان و سایر جاهای دیگر دارد، با روی کار آمدن ترامپ بخش نظامی گری و قاطعیت نظامی بیشتر می شود و افغانستانی که از عینک پاکستان در مسایل استراتژیک و سیاست خارجی آمریکا بود. دیگر بگونه مستقلانه و بگونه ای حافظ آمریکا در منطقه تبدیل می شود که می تواند پیامد خوب برای مناسبات افغانستان در سطح نظام بین الملل باشد و افغانستان می تواند از این مناسبات دراز مدت به سوی خود و برای منافع خود به کار بگیرد. 
download

Comments are closed.