وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

روسیه راهبرد امریکا در افغانستان را )رویکردی بیهوده(خواند

وزارت خارجه‌ی روسیه راهبرد جدید امریکا در افغانستان را تأسف‌بار خوانده و گفته است که طرح اعلام‌شده از سوی رییس‌جمهور دونالد ترمپ «رویکردی بیهوده» است.
سرگی لاوروف، وزیر خارجه‌ی روسیه روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در مسکو گفت که روسیه «به‌دلیل این‌که تمرکز اصلی استراتژی اعلام شده از سوی واشنگتن اقداماتی با روش‌های تحمیل و زور» است، متاسف است.
آقای لاوروف افزود: «ما مطمئن هستیم که این یک روش بیهوده است.
پس از ماه‌ها تأخیر دونالد ترمپ، رییس‌جمهور امریکا به‌تاریخ ۳۰ اسد راهبرد جدید امریکا در قبال افغانستان و جنوب آسیا را اعلام کرد.
آقای ترمپ گفت که امریکا دیگر در افغانستان ملت‌سازی نمی‎کند بلکه تروریستان را می‌کشد.
پیش از اعلام راهبرد امریکا، ضمیر کابلوف، فرستاده‌ی ویژه‌ی روسیه برای افغانستان گفته بود که جنگ امریکا در افغانستان شکست خورده و واشنگتن باید نیروهایش را از این کشور خارج کند. امریکا که هرازگاهی روسیه را به حمایت از طالبان متهم می‎کند، به روز سه‌شنبه ۲۲ اگست رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه‌ی این کشور بار دیگر مدعی شد که روسیه طالبان را تجهیز می‌کند.
آقای تیلرسون افزود: )روسیه تا حدی طالبان را مسلح می‌کند، این واضحا نقض اصول بین‌المللی است.)
در مقابل وزیر خارجه‌ی روسیه گفته این بار اول نیست که روسیه متهم به تجهیز طالبان می‌شود. او گفت که هیچ مدرکی در این زمینه تا هنوز ارایه نشده است.
سرگی لاوروف همچنین گفته که روسیه تنها درباره‌ی دو موضوع با طالبان تماس می‌گیرد، یکی مصونیت اتباع روسیه در افغانستان و دیگر تشویق آنان به گفت‌وگوهای صلح با دولت افغانستان.
جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع روز پنج‌شنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که براساس راهبرد تازه‌ی امریکا در افغانستان، میزان حمایت بین‌المللی از نیروهای مسلح این کشور افزایش خواهد یافت و زمینه‌ی سرکوب گروه‌های شورشی از جمله گروه طالبان بیشتر فراهم می‌شود.
در حالی‌که روسیه رویکرد امریکا در افغانستان را بیهوده می‎خواند و امریکا روسیه را به تجهیز از طالبان متهم می‎کند لارنس ویلکرسن، رییس دفتر کالن پاول، وزیر خارجه‌ی پیشین امریکا از احتمال درگیری خطرناک نظامی قدرت‌های منطقه و جهان در افغانستان و آغاز یک بازی بزرگ میان چین، روسیه و امریکا هشدار می‌دهد.
وی که یک دگروال بازنشسته‌ی نیروهای زمینی ایالات متحده است گفته که امریکا برای بیش از پنجاه سال در افغانستان حضور خواهد داشت؛ زیرا ازنگاه موقعیت راهبردی، افغانستان یگانه جایی است که واشنگتن می‌تواند از آن‌جا در برابر روسیه و چین اقدام کند.
titr-2-8

Comments are closed.