وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مقابله با مواد مخدر و اعتیاد یک مبارزه همگانیست!

کابینه حکومت از طرح وزارت مبارزه با مواد مخدر برای نامگذاری هفته بسیج ملی مبارزه با مواد مخدر استقبال کرده و آنرا تصویب کرده است.
به این مناسبت محفلی از سوی وزارت مبارزه با مخدر در کابل برگزار گردید و در آن سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری و بانوسلامت عظیمی وزیر مبارزه با مواد مخدر و دیگر مقام‌های دولتی سخنرانی کردند.
محمد سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در سخنرانی خویش ضمن تشریخ ضرر و پیامدهای اعتیاد و مواد مخدر در جامعه گفت: )مواد مخدر از بلاهای خانمانسوزی است که حیات جمعی و نظام خانوادگی بشریت را مورد تهدید جدی قرار داده است. انسان امروز علاوه بر تحمل انواعی از رنج‌هایی چون جنگ، خشونت، تروریسم بین المللی، فقر، بیکاری و غیره، به مصیبت‌های ناشی از کشت، تولید، تجارت و مصرف مواد مخدر نیز دچار است که از هر رنجی بدتر و تباه کننده تر است.(
معاون دوم ریاست جمهوری گفت که همزمان با حضور تروریزم بین‌الملی در کشور کشت و قاجاق مواد مخدر نیز افزایش یافته است و در گسترش آن تروریساتی که با شعار اسلامی جنگ می‌کنند و قاجاق‌بران داخلی و بین المللی مواد مخدر نیز نقش دارند و گفت: ) از سوی دیگر مواد مخدر پیوند مستقیم با مافیای داخلی و خارجی داشته و باعث بلند رفتن گراف جرایم مخصوصا جرایم سازمان یافته و سنگین می‌گردد. تأثیرات مخرب عایدات غیرقانونی مواد مخدر سبب افزایش فساد اداری، خدشه‌دار ساختن باورمندی مردم نسبت به نهادهای دولتی، تضعیف اقتصاد مشروع و قانونی و حکومت‌داری خوب می‌شود و استفاده از مواد مخدر شدیداً رشد اقتصادی و انکشاف اجتماعی افغانستان را نیز متاثر ساخته است).
سرور دانش، مقابله با کشت تریاک، فروش و تولید آن، جرم‌انگاری اعمال مربوط به این مواد مخدر، تصویب قانون مبارزه با مسکرات و مواد مخدر، جستجوی معشیت بدیل برای کشت تریاک، ایجاد کمیسیون عالی مبارزه با مواد مخدر و هماهنگی دولت با کشورها و نهادهای بین المللی برای مبارزه با کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را از کارکردهای مهم دولت در خصوص مبارزه با این پدیده بیان کرد.
او همچنان یاد آوری کرد که باوجود این فعالیت و تلاش‌ها، افغانستان در مبارزه با مواد مخدر دست آورد قابل ملاحظه‌ی نداشته است و هنوز هم از تولید کنندگان بزرگ تریاک در سطح جهانی محسوب می‌شود.
معاون دوم ریاست جمهوری مقابله با مواد مخدر و اعتیاد را یک مبارزه همگانی یاد کرد و گفت که باید نهادهای اجتماعی مانند رسانه‌ها، نهادهای مذهبی و سازمان‌های اجتماعی در برابر این پدیده مبارزه جدی نمایند.
معاون دوم ریاست جمهوری، نقش رسانه‌ها را در مبارزه با تروریزم برجسته خواند اما گفت که رسانه‌ها بیشتر به بازتاب مسایل سیاسی می‌پردازند اما در خصوص موضوعات اجتماعی و از جمله مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد توجه‌ی کمتری دارند.
او همچنان از رسانه‌ها خواست که در هفته‌ی بسیج ملی مبارزه مواد مخدر، برنامه‌های آگاهی بخشی را در خصوص ضررها و مقابله با این پدیده پخش کنند.

Comments are closed.