وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

وحدت سنی و شیعه از دیدگاه امام خمینی و مسوولیت ما/ فرخنده موسوی

وحدت سنی و شیعه از دیدگاه امام خمینی و مسوولیت ما

نگاهی کوتاه به ابعاد مختلف زندگی امام خمینی بیانگر این واقعیت مهم است که وحدت امت اسلام و تقریب مذاهب اسلامی جزو اعتقادات مسلم ایشان بوده و عمده تلاش ایشان بعد از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی بر تقویت فضای وحدت شیعه و اهل سنت معطوف شده است.

ایجاد هفته وحدت، تقویت فعالیتهای تقریب مذاهب اسلامی و ایراد رهنمودهای وحدت آفرین در مقاطع حساس از جمله اقدامات تقریبی امام خمینی محسوب می شود.
در اینجا گزیده ای از کلمات امام خمینی را بمناسبت بیست و هشتمین سالیادش بیان می داریم:

۱- در اسلام‏ بین شیعه و سنى ابداً تفرقه نیست؛ بین شیعه و سنى نباید تفرقه باشد. باید وحدت کلمه را حفظ کنید. با هم اجتماعمان را حفظ کنیم. و کسى که این اجتماع را بخواهد که به هم بزند، یا جاهل است و یا مغرض. و نباید به این حرف‌ها گوش بکنند. برادران سنى ما نباید به یک تبلیغاتى که از طرف دشمنان اسلام مى ‏شود ترتیب اثر بدهند. ما با آن‌ها برادر هستیم، آن‌ها با ما برادر هستند. این مملکت مال همه ماست، مال همه‌ی ما. مال اقلیت‌هاى مذهبى، مال مذهبیون ما، مال برادران اهل سنت ماهمه ما با هم هستیم.

2 – ما با مسلمین اهل تسنن یکى هستیم؛ واحد هستیم که مسلمان و برادر هستیم. اگر کسى کلامى بگوید که باعث تفرقه بین ما مسلمانها بشود، بدانید که یا جاهل هستند یا از کسانى هستند که مى‏ خواهند بین مسلمانان اختلاف بیندازند. قضیه شیعه و سنى اصلًا در کار نیست، ما همه با هم برادریم‏.

3 – اختلافاتى که در عراق، در ایران، در سایر ممالک اسلامى ایجاد مى ‏کنند، باید سران دول اسلامى توجه داشته باشند به این معنا که این اختلافات اختلافاتى است که هستى آنها را به باد مى‏دهد. باید با عقل، با تدبیر، توجه داشته باشند به این معنا که به اسم مذهب و به اسم اسلام مى‏خواهند اسلام را از بین ببرند. دست‌هاى ناپاکى که بین شیعه و سنى در این ممالک اختلاف مى‏اندازد اینها نه شیعه هستند و نه سنى هستند؛ اینها دست‌هاى ایادى استعمار هستند که مى‏خواهند ممالک اسلامى را از دست آن‌ها بگیرند؛ ذخایر را از دست آن‌ها بگیرند؛ بازار سیاه درست کنند براى ممالک به اصطلاح مترقى.
۴- برادران و خواهران هر دو فرقه باید هوشیار باشند. و بدانند که این کوردلان جیره‌خوار با اسم اسلام و قرآن مجید و سنت پیامبر مى ‏خواهند اسلام و قرآن و سنت را از بین مسلمین برچینند؛ یا لااقل به انحراف کشانند. برادران و خواهران باید بدانند که امریکا و اسرائیل با اساس اسلام دشمنند؛ چرا که اسلام و کتاب و سنت را خار راه خود و مانع از چپاول‌گرى ‏شان مى‏ دانند.
با در نظرداشت نکات فوق میخواهم تذکر بدهم که معنای صحیح وحدت شیعه و اهل سنت این است که با توجه به این که بین دو مذهب مشترکات بسیاری است، دو گروه باید بر محور این مشترکات به هم نزدیک شوند؛ برای حفظ و تعالی اسلام با همدیگر همکاری و همیاری داشته باشند؛ چرا که هر دو دشمن واحدی دارند. دشمنان اسلام، دشمنان هر دو مذهب هستند. در برابر این دشمنان و برای جلوگیری از سوء استفاده آنان از اختلافات باید در مقابل آنها بر وجوه اشتراک خود تکیه کنند، تا بتوانند بر دشمنان اسلام که دشمن مشترک شیعه و سنی هستند، از خود دفاع کنند.
توجه خاص برادران اهل سنت و تشیع را خاصتا در افغانستان عزیزمان خواهانم.
و خواهران عزیزم! نگذارید در کنار بدبختی های این بد بختی اختلاف میان سنی و شیعه در کشورمان ایجاد گردد، برای اختلاف افگنان جواب دندان شکن بدهید تا دیگر نتوانند ازین امر به عنوان حربه استفاده نمایند. من یک مسلمان شیعه مذهب هستم به تمام پیشوایان اهل سنت احترام و باوردارم و هدفم ایجاد وحدت میان مسلمین و امت مسلمه در سراسر جهان اسلام است و بدین منظور دیدگاه امام خمینی را نیز با شما شریک ساختم.
ارسالی: 19321119516823597189721743622822519119815579

Comments are closed.