وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

افغانستان جایزه « منع تنباکو » را از سازمان جهانی صحت گرفت

45567-384x217

وزارت صحت عامه کشور اعلام کرده که افغانستان بخاطر تلاش‌هایی که برای کاهش استفاده از دخانیات انجام داده است جایزه روز جهانی منع تنباکویِ سازمان جهانی صحت را گرفته است.
به گفته مقام‌های وزارت صحت عامه، تشکیل کمیسیون اجرایی قانون کنترل تنباکو و دخانیات،دو برابر ساختن تعرفه گمرکی واردات سیگار، راه‌کارهای عاری ساختن دفاتر و اماکن عمومی از دود تنباکو، راه‌اندازی تبلیغات و کمپاین‌ها در خصوص ضرر تنباکو و جمع‌آوری قلیان از رستورانت‌ها را دلیل عمده کسب این جایزه جهانی در عرصه صحت می‌داند.

براساس ارزیابی که در سال ۲۰۱۰ در افغانستان صورت گرفته است بیش از ۳۵ درصدِ بزرگسالان در افغانستان تنباکو دود می‌کنند و ۱۶ درصد نوجوانان بین سنین ۱۳ تا ۱۵ سال،حداقل یکبار تنباکو دود کرده‌اند و ۴۰ درصد افراد دیگر که شامل اعضای خانواده معتادان تنباکو می‌شوند، به صورت غیر مستقیم متضرر می‌گردند.

بشیراحمد سروری،آمر بخش صحت روانی وزارت صحت عامه در مراسم روز جهانی منع تنباکو که امروز در کابل برگزارشد گفت که تنها وضع مالیات سنگین بر واردات تنباکو در کشور می‌تواند جلوی افزایش مصرف تنباکو را بگیرد.

وزارت صحت عامه کشور درحالی موفق به کسب جایزه معتبر بین‌المللی در بخش منع تنباکو شده است که در حال حاضر در این کشور نزدیک به ۵ میلیون نفر به مواد مخدر، از جمله تریاک و هیروئین معتاد‌ اند.

Comments are closed.