وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

تظاهرات را به تمام شهرها می بریم

تظاهرات را به تمام شهرها می بریم
201706040403554772د و حدود 38 تن کشته و زخمی شدند. تظاهرکنندگان با برپایی خیمه ها، درپی ادامه تظاهرات تا برکناری رییس جمهور و رییس اجرایی از قدرت و تشکیل یک حکومت موقت هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی افغانستان (afghanpaper)، محمد رضایی رادمنش، فعال مدنی در گفتگو با “همگام” در خصوص تظاهرات مردمی در کابل گفت: وضعیت تظاهرات بسیار خوب و منظم بود و سخنرانان در حضور رسانه ها به سخنرانی مشغول بودند، البته که یک تعداد کمی کوشش کردند خود را به چهارراهی زنبق نزدیک و در آن محل تجمع کنند که متاسفانه این خواست به خشونت کشید و تعدادی جوان تحصیلکرده به خاک و خون کشیده شدند.

رادمنش، درخصوص ادامه تظاهرات می گوید: با وجود اینکه از ورود بسیاری از گروه ها از استقامت های مختلف به اعتراض روز جمعه جلوگیری شد اما باز هم شمار زیادی به محل رسیدند. هم اکنون خیمه های تحصن برپا است و روز شنبه 13 جوزا نیز تظاهرات ادامه دارد و منتظر رسیدن مردم از نقاط مختلف شهر هستیم. اکنون تظاهرات بخاطر جلوگیری از وقایع چندی قبل و همچنین در اعتراض به اقدام نیروهای امنیتی درقبال تظاهرات مردمی ادامه می یابد.

این فعال مدنی، درخصوص گلوله باری نیروهای امنیتی بیان می کند: شاید بخشی از دلیل این اقدام احساسات مردم باشد اما متاسفانه بخش دیگر به بی کفایتی مسوولین امنیتی برمی گردد. برخورد آنان غیرقانونی بود . تظاهرات حق مسلم همه شهروندان است تا خواست های خود را هر چه باشد به صورت مسالمت آمیز بیان کنند و دولت هم موظف به پاسخگویی است اما متاسفانه بی کفایتی آنان سبب برخوردهای نادرست شد.

وی، درخصوص اینکه آیا احمدضیا مسعود و لطیف پدرام رهبران درزمان به خشونت کشیده شدن اعتراضات آن را رهبری می کردند، اظهار کرد: خیر، وقتی این اشخاص به تظاهرات رسیدند، واقعه صورت گرفته بود و آنها ناوقت جمعه به تظاهر کنندگان پیوستند. پدرام درصحبتی کوتاه بیان کرد که دردی که اتفاق افتاده، درد همه مردم است چراکه ما یک ملت واحد هستیم.

رادمنش، درباره برکناری رییس جمهور و رییس اجرایی می گوید: خواست اصلی معترضان این است که وضعیت دلخراش فعلی ادامه نیابد. اگر دولت توانایی مدیریت وضعیت را ندارد محترمانه کنار برود، این دولتی نیست که از برآیند یک انتخابات بیرون آمده باشد و یک دولت مصلحتی است و موضوع دیگر عدم کارایی نیروهای امنیتی است که اینها هم باید استعفا بدهند چرا که در طی یک ماه چندین واقعه دلخراش در پایتخت رخ داده است و اینها توانایی کشف و خنثی سازی آن را نداشته اند.

این استاد دانشگاه، درباره گفته های رییس اجرایی مبنی بر مذاکره با نمایندگان تظاهر کنندگان ابراز کرد: معترضان این دولت را مشروع و قانونی نمی دانند چراکه از عدم کفایت این ها است که وضعیت در تمام عرصه ها هر روز به وخامت می رود. دو طرف شریک قدرت حتی نتوانستند در میان خود به یک تفاهم برسند و وعده های خود را عملی کنند و بی کفایتی شان برای مردم و جامعه جهانی معلوم شده است.

این فعال مدنی راه حل پایان یافتن اعتراضات را تشکیل یک حکومت موقت می خواند و بیان می کند: باید یک حکومت موقت قدرت اداره کشور را بدست بگیرد. تظاهرات روز جمعه، حق مسلم همه شهروندان بود که از قربانیان روز چهارشنبه دادخواهی کنند اما اینها بار دیگر فاجعه ای دیگر آفریدند.

رادمنش، هدف از برگزاری تظاهرات را اینطور بیان می کند: خواست تظاهرکنندگان این است که این دولت کنار برود و نیروهای امنیتی تخطی گر روز جمعه شناسایی و مجازات شوند. با وجود اینکه می دانیم کنار رفتن سران حکومت خود وضعیت را بحرانی می کند اما اگر اوضاع به همین شکل هم بماند، بدتر می شود و راه دیگری جز برکناری اینها نمانده است.

وی، درباره اینکه آیا انفجار کابل قابل پیشگیری بود اظهار می کند: چرا قابل پیشگیری نباشد؟! پس نیروهای امنی و کشفی چه وظیفه ای دارند که نتوانند جلوی این کار را بگیرند. این عدم کفایت و لیافت آنها است که این اتفاقات هر روز تکرار می شود.

این استاد دانشگاه افزود: بخاطر وحدت ملی و آزادی این تظاهرات را نه تنها در کابل که در تمام شهرها در ابعاد وسیع ادامه می دهیم و هماهنگی با تمام ولایت ها ادامه دارد.

Comments are closed.