وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

نهادهای ناظر انتخاباتی: برگزاری انتخابات در سال جاری ناممکن است

کارشناسان و مسوولان نهادهای ناظر انتخاباتی در واکنش به‌سخنان رئیس جمهور غنی می‌گویند که اظهارات آقای غنی تنها جنبه سیاسی دارد و برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی‌ها در سال جاری ناممکن است.
به گزارش خبرگزاری عقاب به نقل از رسانه ها، رئیس جمهور غنی روز (شنبه) در مراسم تجلیل از سالروز پیروزی جهاد مردم افغانستان گفت که حکومت روی اصلاحات انتخابات کار می کند و قرار است در سال جاری انتخابات ولسی جرگه و شورای ولسوالی‌ها برگزار شود.
مسوولان نهادهای ناظر انتخاباتی اما می‌گویند که نظر به‌نبود امکانات تخنیکی، لوژیستیکی، تدارکاتی و مشخص نشدن تقویم انتخابات به‌هیچ صورت انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها در سال جاری برگزار شده‌نمی‌تواند. یوسف رشید، رئیس اجرایی موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان –فیفا- در گفتگو با آوا یادآور شد که بر اساس ماده ۴۳ قانون انتخابات، تقویم انتخاباتی باید حد اقل ۱۸۰ روز پیش از برگزاری آن اعلام شود؛ در حالیکه تاکنون تقویم آن مشخص نشده‌است.
رشید با بیان‌اینکه اگر تقویم انتخابات حتی نیز به‌زودی هم اعلام شود، بازهم امکان برگزاری انتخابات در سال جاری وجود ندارد افزود: در صورت مشخص شدن تقویم انتخاباتی تا یک‌ماه دیگر هم نمیشود که انتخابت را برگزار کرد؛ چون مشکلات موسومی در اکثر نقاط کشور مانع برگزاری انتخابات سراسری می‌شود.
آقای رشید اشاره کرد که جدا از مشخص نشدن تقویم انتخاباتی، مشخص نشدن حوزه‌های انتخاباتی، ثبت نام رای دهندگان و نبود بودجه برگزاری انتخابات از دیگر موضوعات کلیدی است که سد راه برگزاری انتخابات در سال جاری می‌باشد.
نعیم ایوب زاده، رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان –تیفا- نیز در گفتگو با آوا تاکید کرد که دولت توان برگزاری انتخابات پارلمانی و شورای ولسوالی‌ها را در سال جاری ندارد.
آقای ایوب زاده افزود که دولت تاکنون کوچکترین آمادگی را برای برگزاری انتخابات روی دست نگرفته‌است و با این وضعیت امکان برگزاری یک انتخابات شفاف، عادلانه و سراسری در سال جاری به‌صفر تقرب می‌کند. او خاطر نشان کرد که اظهارات رئیس جمهور غنی تنها جنبه سیاسی ندارد و عملی نیست.
در الکترونیک سازی انتخابات اجماع ملی شود. با آنکه معاون عملیاتی کمسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که این کمیسیون سعی دارد تا در انتخابات‌های پیش رو از تکنالوژی استفاده کند؛ اما نهادهای ناظر انتخابات تاکید دارند که برای این کار نیاز به‌یک اجماع ملی است. براساس گفته‌های یوسف رشید؛ با آنکه استفاده از تکنالوژی یک فرصت و یک امکان بهتر است؛ اما نیاز است سیاسیون خارج از دولت نیز به‌این توافق داشته باشد و یک اجماع بزرگ تشکیل شود.
او تاکید کرد که در صورت عدم موافقت سیاسیون بیرون از دولت به‌الکترونیک سازی انتخابات، حقانیت تکنالوژی و نتیجه انتخابات زیر سوال می‌رود.  رشید علاوه کرد که در کنار موافقت سیاسیون بیرونی، نیاز است روی ظرفیت استفاده از تکنالوژی و آگاهی مردم نیز کار صورت گیرد تا نتیجه بهتر از آن گرفته شود.
نعیم ایوب زاده، رئیس اجرایی تیفا نیز با استقبال از طرح الکترونی سازی انتخابات خاطر نشان کرد که الکترونی سازی انتخابات شفافیت انتخابات را تضمین می‌کند.
او اما با تاکید بر اینکه باید الکترونی سازی تحت مدیریت و رهبری درست قرار گیرد، یادآور شد که پروسه الکترونی سازی زمان بر است و وقت بیشتری را برای پیاده سازی میبرد.
مسوولان نهاد های ناظر انتخاباتی در حالی از الکترونی سازی انتخابات استقبال می‌کنند که قبل از این روز چهارشنبه، فضل احمد معنوی رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات در مناظرۀ “انتخابات الکترونیک؛ برتری‌ها و نارسایی‌ها” استفاده از تکنالوژی در برگزاری انتخابات افغانستان را غیر عملی و قمار سیاسی خوانده بود.
Image

Comments are closed.