وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اسارت یک میلیون فلسطینی از آغاز اشغال فلسطین تاکنون

207460690
بر اساس گزارش ویژه هیات امور اسرا و آزادگان، باشگاه اسیر فلسطین و سازمان مرکزی آمار فلسطین که به مناسبت روز اسیر فلسطینی منتشر شده است، از آغاز اشغالی اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین توسط رژیم صهیونیستی تاکنون، یک میلیون مورد بازداشت فلسطینیان ثبت شده است.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، در این گزارش که به بررسی اوضاع اسرای فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی به عنوان یکی از ارکان اصلی مساله فلسطین پرداخته، آمده است که سال های انتفاضه نخست فلسطین موسوم به انتفاضه سنگ که در سال 1987 آغاز شد و سال های انتفاضه الاقصی که در سال 2000 به راه افتاد، از سخت ترین مراحل تاریخی بودند که ملت فلسطین در جریان آنها در معرض عملیات های بازداشت گسترده قرار می گرفتند و در آن زمان صدها نفر از اقشار مختلف ملت فلسطین بازداشت شدند.
از زمان آغاز انتفاضه الاقصی در تاریخ 28 سپتامبر سال 2000، موسسات رسمی و حقوقی نزدیک به 100 هزار مورد بازداشت را ثبت کرده اند که از میان آنها می توان به 15 هزار مورد بازداشت کودکان زیر 18 سال، بازداشت 1500 زن و نزدیک به 70 نماینده پارلمانی و وزیر سابق فلسطینی اشاره کرد. رژیم صهیونیستی همچنین نزدیک به 27 هزار مورد حکم بازداشت اداری؛ چه برای بازداشت شدگان جدید و چه برای افرادی که حکم بازداشت شان تمدید شده بود، صادر کرده است و در حال حاضر اسرای فلسطینی در 24 زندان و بازداشتگاه و مرکز بازجویی نگهداری می شوند.
رژیم صهیونیستی از اکتبر سال 2015 حجم بازداشت های خود علیه فلسطینیان را افزایش داده و بیش از 10 هزار نفر را در کرانه باختری و به ویژه قدس شریف بازداشت کرده اند که یک سوم آنها کودک بوده اند.
در حال حاضر 6500 اسیر فلسطینی؛ از جمله 57 زن در زندان های صهیونیستی به سر می برند که 13 نفر از این زنان را دختران نابالغ تشکیل می دهند. قدیمی ترین این اسرا “لینا جربونی” از ساکنان اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین بود که در تاریخ 16 آوریل آزاد شد. در میان این اسرا 300 کودک کم سن و سال هم دیده می شوند که در زندان های “مجدو”، “عوفر” و “هشارون” نگهداری می شوند.
وکلای حقوقی که با موسسات حقوقی همکاری می کنند، مهمترین تجاوزات و شیوه های شکنجه کودکان اسیر را ثبت کرده اند که از آن جمله می توان به بازداشت شبانه، ضرب و شتم شدید در مقابل دیدگان اعضای خانواده و نزدیکان، تیراندازی به سمت آنها قبل از بازداشت، بستن دستها و پاها و چشم ها در جریان بازداشت، تعلل در اعلام بهره مندی آنها از حق استفاده از وکلای حقوقی و غیره اشاره کرد. از زمان افزایش موج بازداشت فلسطینیان در مرحله پس از اکتبر سال 2015 آمار بازداشت کودکان مجروح فلسطینی هم افزایش یافته است و در بسیاری از موارد این جراحت های آنها منجر به نقص عضو دائم شده است.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است که 44 نفر از اسرای فلسطینی جزء اسرای قدیمی به شمار می روند که 29 نفر از آنها قبل از آنها در مرحله قبل از امضای توافقنامه اسلو در سال 1993 بازداشت شده اند. در سال 2013 نیز 3 گروه از این اسرا به منظور مقدمه سازی برای از سر گیری مذاکرات سازش میان تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی، از زندان های صهیونیستی آزاد شدند، اما این رژیم از آزادی چهارمین گروه از این اسرا که قرار بود ماه مارس سال 2014 آزاد شوند، خودداری کرد. قدیمی ترین این اسرا “کریم یونس” و “ماهر یونس” از اراضی اشغالی سال 1948 فلسطین بودند که از ماه ژانویه سال 1983 بازداشت شده بودند. نابل برغوثی نیز با 36 سال حبس در زندان های صهیونیستی که 34 سال آن به صورت متوالی بود، طولانی ترین مدت حبس و اسارت در زندان های رژیم اشغالگر قدس را به نام خود ثبت کرده است. وی پس از آزادی در جریان مبادله اسرای موسوم به “وفاداری به اسرا” یا همان مبادله شالیت میان جنبش مقاومت اسلامی “حماس” و رژیم صهیونیستی در سال 2011، در سال 2014 بار دیگر بازداشت شد و الان بیش از 2 سال است که در اسارت به سر می برد.
این گزارش درباره اسرای بیمار و مجروح فلسطینی هم آورده است که رژیم صهیونیستی سیاست بی توجهی به مشکلات پزشکی این اسرا را در پیش گرفته و توجهی به وضعیت بهداشتی آنها نمی کند. علاوه بر این، صدها اسیر بیمار فلسطینی در زندان های صهیونیستی به سر می برند که 20 نفر از آنها در درمانگاه زندان رمله به سر می برند و از جمله آنها می توان به “منصور موقده” از استان سلفیت اشاره نمود که به 30 سال حبس محکوم شده است.
اما درباره نمایندگان اسیر پارلمان فلسطین هم باید گفت که رژیم صهیونیستی 13 نماینده پارلمان فلسطین از جمله “سمیره حلایقه” نماینده زن این پارلمان را در زندان های خود نگهداری می کند و قدیمی ترین نماینده اسیر هم “مروان برغوثی” است که از سال 2002 در اسارت به سر می برد و به 5 بار حبس ابد محکوم شده است. احمد سعدات دبیر کل اسیر جبهه خلق نیز از سال 2006 در زندان به سر می برد و به 30 سال حبس محکوم شده است. رژیم صهیونیستی از آغاز سال 2017 تاکنون نیز 6 نماینده پارلمان فلسطین را بازداشت کرده است.
در پایان این گزارش آمده است که تاکنون 210 نفر از اسرای فلسطینی در نتیجه بی توجهی اداره زندان های رژیم صهیونیستی به مشکلات پزشکی آنها یا سرکوب و شکنجه عناصر صهیونیستی جان خود را از دست داده و به شهادت رسیده اند. علاوه بر این، برخی اسرای بیمار هم پس از آزادی از زندان های صهیونیستی به خاطر وخامت حال شان، به شهادت رسیده اند که از جمله آنها می توان به “فایز زیدات”، “مراد ابو ساکوت”، “زکریا عیسی”، “زهیر لباده”، “اشرف ابو ذریع”، “جعفر عوض” و “نعیم شوامره” اشاره کرد.

Comments are closed.