وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

وضعیت مسلمانان در جهان اسلام/عبدالهی

مصاحبه با مولوی عزیزبابایی – امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران
با موضوع: 10919158_1019786271370281_800489281_n
ضمن عرض سلام و ادب لطفا یک بیوگرافی کوتاه و مختصر جهت آشنایی کاربران خبرگزاری ما از خودتان بفرمایید:
مولوی عزیز بابایی:
بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین والصلاه و السلام علی رسول الله و علی آله و علی اصحابه اجمعین
لطفا مختصری درباره خود بگویید:
بنده عزیز بابایی 14 سال هست که بنده به عنوان امام جمعه اهل سنت تهران در منطقه صادقیه تهران مشغول خدمت هستم
سوال اول: نظر شما درباره اتفاقاتی که در جهان اسلام رخ می دهد و متاسفانه حملات تروریستی مختلفی که در در کشور ما افغانستان بار ها شاهد آن بودیم چیست؟ این حوادث تلخ را چگونه ارزیابی میکنید؟ از جمله این حوادث حمله تروریستی به مسجد شیعیان و بسیاری از مناطق مختلف افغانستان است و حمله چند روز قبل که متاسفانه شاهد کشته و زخمی فراوان در افغانستان بودیم.
عزیزبابایی: متاسفانه در بسیاری از کشورهای اسلامی وضعیت مسلمانان رضایت بخش نیست خداوند باری تعالی درباره اسلام و مسلمانان می فرماید وَکَذٰلِکَ جَعَلناکُم أُمَّهً وَسَطًا لِتَکونوا شُهَداءَ عَلَى النّاسِ وَیَکونَ الرَّسولُ عَلَیکُم شَهیدًا شما را امتی وسط قرار دادیم تا بر مردم گواه باشید الگو باشید اسوه باشید
ملت مسلمانی که در میان سایر امم برتر است ارزش ها و آداب و رسوم و شعارها رو می سنجید و حق و باطل را به سایر امت ها یاد می داد و می آموخت باید از اقتدار و تسلط باشد.باید اخلاق و تدبر و زیبایی می بودند اما متاسفانه الان وضعیتی را میبینیم که قبلا رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم نسبت به آن هشدار داده بود که زمانی می آید که دشمنان علیه شما متحد شوند همان گونه که مفت خوران به کاسه غذا هجوم می آورند گفتند ای رسول خدا به علت کمی جمعیت به این مشکل دچار می شوند ؟فرمودند شما در آن روز تعداد تان بسیار است اما همچون خس و خاشاکی هستید خس و خاشاک بیابان که بازیچه باد هستند.
الان در این زمانه هم عده زیادی از مسلمین تبدیل به بازیچه ای شده اند که با هر سخن و هر کار مهلکی آن افراد را به سمت مرگ و هلاکت سوق می دهد
متاسفانه امروزه ملت مسلمان پارچه پارچه شده اند و دشمنان آنها مانند صهیونیسم علیه آنها دست بکار شده است و بیش از 70 سال است که فلسطین را اشغال کرده است و بسیاری دیگر بجای مقابله با آنها دست ه خرابکاری می زنند و حتی در مساجد و حسینیه ها و مجالس مختلف دست به بمب گذاری می زنند. این افراد از انسانیت دور هستند چه برسد به اسلامیت.
شکر خدا ما در تهران در امنیت کامل هستیم و مشکلی نداریم .اهل سنت تهران الان هیچ مشکلی ندارند و هزاران نفر به نماز خانه صادقیه برای اقامه نماز می آیند و اهل سنت در ایران ده ها هزار مسجد دارند .فرقی ندارد وقتی در جاهای دیگر نا امنی برای مسلمانان ایجاد می شود ما هم ناراحت هستیم و تاسف می خوریم. وقتی می شنویم در افغانستان و میانمار و آفریقا و … می شنویم از صمیم قلب ناراحت می شویم .
مسلمانان تا پاره پاره هستند قدرتی ندارند تا از مستضعفین دفاع کنند. زمانی بود که وقتی یک زن مسلمان در یک حکومتی دیگر اسیر می شد سایر مسلمنان برای پادشاه آن نامه می نوشتند و تهدید می کردند که اگر سالم برنگردد لشگر کشی میکنیم و با قدرت آن زن مسلمان را به وطن اش باز می گرداند . اما الان مثلا مسلمانان میانمار را میبینیم که هر روز در حال سرکوب و شکنجه هستند و این جمعیت دو میلیاردی مسلمانان مانند کف روی آب هستند
از طرف غرب اسلام ستیزی وجود دارد با بهانه های سیاسی و … است
از همه بدتر جریان تکفیر است که به اسلام ضربه می زند.
نعمات الهی و خدادای که خداوند به افراد و ملل مختلف عطا کرده را از بین می برند و هزاران مسلمان بی گناه را بیچاره و در به در می کنند.
این جریان تکفیر در واقع مخالفت با اسلام دارند نه با مسلمانان و اینکه به جان مسلمانان می افتند و مثل اینکه کار دیگری جز تکفیر و کشتار مسلمانان ندارند و این همان هدف دشمنان اسلام است که می خواهند در رسانه ای غربی نشان دهند و جلوه و وجهه اسلام را خدشه دار کنند.
غرب می خواهد ما را به اروپا طوری نشان دهد که نیسیتیم.تمدن و اداب و منش و روش ما اینگونه نیست.این ها همه بهانه است و این بهانه ها و تبلیغات منفی جز حربه دشمن چیز دیگری نیست و الان شاهد این حملات مختلف در افغانستان و پاکستان و جاهای دیگر هستیم. و البته این تندروها باید مهار شوند زیرا که اینان دشمن اسلام و قبله و قرآن هستند.
سوال دوم: الان در این زمان مقوله اسلام هراسی رخ داده است و این حملات مختلف و عملیات تروریستی نقش به سزایی در این موضوع داشته است. به نظر شما راه کار مقابله این موضوع چیست ؟
عزیزبابایی :درست است. متاسفانه با بهانه های مختلف اسلام هراسی پیش آمده است .بعد از قرن 19 مردم به معنویت برگشتند می رفت که اسلام وارد اروپا و آمریکا شود اما متاسفانه آنها هم اسلام هراسی را بهانه قرار میدهند و اینجاست که وظیفه عقلای قوم آتشی که اسلام را می سوزاند را خاموش کنند و عقلای قوم را دعوت به گفتگو و هم اندیشی کنند و اخلاق، اتحاد، عقلانیت، علم و ادبیات اسلامی و کتاب قرآن را که سراسر هدایت است را سرلوحه کار قرار دهند این کتاب با این جامعیت را فقط اسلام دارد و سایر ادیان محروم از اینگونه کتاب محروم اند.
سایر مردم هم در ادیان مختلف اختلاف هایی دارند اما با اتحاد و هم فکری شان با تکنولوژی شان حد اقل در دنیا شان پیشرفت کرده اند و ما مسلمانان در دنیا مردم ایران و مردم افغانستان و سایر بلاد اسلامی چه کم داریم از ملل دیگر چرا باید جوانان ما بخاطر لقمه نانی کوه و دشت و صحرا را پشت سر بگذارند تا مثلا به فلان کشور برسند و در نهایت به ناچار مسیحی شوند و مرتد شوند؟!
چرا ما نباید با همدلی به جایی برسیم که دیگر ادیان و اروپاییان از علم ما و تکنولوژی ما استفاده کنند؟1
به جای اینکه ما با اسلحه هایی که غربی ها درست می کنند و به ما می فروشند به جان هم بیافتیم باید با عمل خود به آنها بفهمانیم که ما بندگان خداوند رحمان هستیم ما از امت اسلامی هستیم مائی که حتی ادبیات ما در دفاع از مظلوم می گوید جناب سعدی می فرماید :
میازار موری که دانه‌کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است
سیاه اندرون باشد و سنگدل که خواهد که موری شود تنگدل
مزن بر سر ناتوان دست زور که روزی به پایش در افتی چو مور
نبخشود بر حال پروانه شمع نگه کن که چون سوخت در پیش جمع
گرفتم ز تو ناتوان تر بسی است تواناتر از تو هم آخر کسی است
ادبیات اسلامی این است
جناب مولانا می فرمایند :
از محبت تلخها شیرین شود وز محبت مسها زرین شود
ازمحبت دُردها صافی شود وز محبت دَردها شافی شود
از محبت خارها گل می شود وز محبت سرکه ها مل می شود
از محبت دار تختی می شود وز محبت بار بختی می شود
از محبت سجن گلشن می شود بی محبت روضه گلخن می شود
از محبت نار نوری می شود وز محبت دیو حوری می شود
از محبت سنگ روغن می شود بی محبت موم آهن می شود
از محبت حزن شادی می شود وز محبت غول هادی می شود
از محبت نیش نوشی می شود وز محبت شیر موشی می شود
از محبت سُقم صحت می شود وز محبت قهر رحمت می شود
از محبت مرده ، زنده می شود وز محبت شاه بنده می شود
این محبت هم نتیجه دانش است کی گزافه بر چنین تختی نشست
عقلای قوم باید جلوی تندروی ها را بگیرند و تندروها رو به اخلاق و علم و تقوی و اسلام دعوت کنند کجای کار تروریست ها عقلانی است ، کدام عاقلی میگوید یک بمب بگذار و خودت را نابود کنی؟! کاری باید کرد که به درد مردم بخورد نه اینکه غمی را بیافزایی باید باری از دوششان برداری نه اینکه باری به او اضافه کنی . باید غمخوار دیگران باشی. به نظرم عقلای و بزرگان قوم باید دست بکار شوند و راهنمایی و ارشاد کنند و جلوی این گمراهان را بگیرند و به امید روزی که صلح و صفا جایگزین این افکار تروریستی شود .
سوال سوم : با توجه به اینکه رهبر ایران بارها در سخنرانی هایشان اشاره به نفوذ دشمن می کنند با این توصیف با نگاهی گذرا به عملکرد رسانه اهی شیعی و سنی که در جای جای جهان مشغول به کارند می بینیم که بسیاری از این رسانه ها نه تنها دغدغه اسلام ندارند بلکه بر آتش تفرقه هیزم میریزند و کاری جز تفرقه افکنی ندارند و احساس میشود که دشمن در انها نفوذ کرده اند به نظر شما این رسانه ها به عنوان رسانه اسلامی شناخته می شود یا نه ؟
عزیزبابایی : هر رسانه ای چه شیعه و چه سنی اگر وحدت امت اسلام را بهم می ریزد و تفرقه افکنی می کند و خشونت و تکفیر را ترویج می کند این یقینا کارشان شیطانی است و رحمانی نیستند . اینکه عده ای مسلمان را به جان مسلمان دیگر بیاندازد این همان نقشه شوم دشمن است .هر رسانه ای که تهمت و افترا و دروغ و توهین به مقدسات مذاهب دیگر می کنند نه تنها رحمانی نیستند بلکه بازیچه دست دشمن شده اند و این رسانه ها اگر درد دین دارند نیازهای زیادی هست که می توانند در صدد برطرف کردن آنها باشند مانند تشویق به علم و وحدت و اقتصاد اسلامی و مشکلات جوانان و … نباید بر مشکلات ملت افغانستان و ایران و پاکستان و سایر امت های اسلامی افزود بلکه باید با عملکرد مثبت خود راه حلی برای این مشکلات بیابیم .
رهبری معظم ایران و سایر علمای دلسوز از جمله یکی از علمای افغانستان که چندی پیش دیدم در خطبه های نماز جمعه بسیار زیبا دعوت به وحدت کردند و می کنند و این باید اهمیت داده شود.
هر رسانه ای به نام شیعه یا اهل سنت باید همواره در مسیر الهی قدم بردارند و اگر منش آنها تفرقه اندازی است مطمئنا از جایی آبشخور دارند و باید این رسانه ها همواره مطابق قرآن و سنت پیامبر صلی الله و علیه وآله و سلم گام بردارند و ایثار کنند و با اشتی و صمیمیت با هم برخورد کنند و کاری نکنیم که اروپا و غرب و اسراییل مارا مورد استهزاء قرار دهدو این را بدانیم که توهین به مقدسات سایر مذاهب و ادیان در اسلام جایی ندارد و این رسانه ها باید روش و منش و هدف خود را بازبینی کنند و این رسانه ها بر سر عقل بیایند و ما مشترکات زیادی داریم که می توانیم بیان کنیم و شیعه و سنی همه با هم برادر و برابر هستند و برای رفع مشکلات امت اسلامی تلاش کنند .
سوال آخر : نظر شما درباره پیام های علمای اهل سنت جهان اسلام درباره رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی چیست ؟ آیا انتقاد نسبت به این موضوع جایی دارد یا خیر؟ از کشور افغانستان نیز علمای بزرگ شیعه و سنی در این موضوع پیام هایی صادر کردند و حتی حضورا نسبت به این موضوع عرض تسلیت داشتند.
عزیزبابایی: این که نسبت به این موضوع واکنش منفی کسی نشان دهد اصلا درست نیست .یک عالمی از دنیا رفته است یک فرزند امت اسلامی دار فانی را وداع گفته انسان اعتدالی و میانه رو انسان روشن فکر انسانی که عمری به امت اسلامی خدمت کرده است .حال وظیفه امت اسلامی است که تسلیت بگویند و رحمت بفرستند برای او .حال اگر عده ای جوان تحت تاثیر تبلیغات منفی دشمن قرار گرفته اند و با جهالت حرفی می زنند باید آنان را روشن و آگاه کرد نسبت به این موضوع. حال یک فرد مسلمان که صاحب تفسیر و آثار زیادی در اسلام است و باید گرامیداشت رحلت او را و این موضوع هیچ منافاتی با اسلام ندارد و جا دارد که باز هم رحلت آقای هاشمی را تسلیت بگوییم فردی که سالیان سال خدمت کرد و برای او و سایر ارواح مومنین و مومنات از خداوند طلب غفران کنیم و همه ما را مورد رحمت و مغفرت قرار دهد و قلوب مومنین را به هم نزدیک گرداند و این امنیت که نعمت عظمی است را به همه ممالک اسلامی افغانستان عزیز، پاکستان و همه جا ارزانی بدارد و توفیق دهد در این دنیا شاهد پیشرفت و رونق علم و تمدن اینها باشیم ان شالله .
کمال تقدیر و تشکر را دارم از شما جناب مولوی عزیز بابایی از اینکه این فرصت را در خدمت ما قرار دادید .موفق و پایدار باشید.

Comments are closed.