وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ناتو: تا پایان سال ۲۰۲۰ با افغانستان همکاری می‌کنیم

کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو بار دیگر تعهد شان با افغانستان و تمویل مالی نیروهای امنیتی کشور را تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی اعلام کردند.
ینز ستولتنبرگ، دبیر کل سازمان ناتو روز پنج‌شنبه، ۲۲ دلو، در پایان نشست وزیران دفاع ۲۸ کشور عضو ناتو در بروکسل، در یک نشست خبری تعهد مجدد همکاری این سازمان با افغانستان را اعلام کرده است.
هرچند مسئله افغانستان شامل آجندای این نشست نبود، اما آقای ستولتنبرگ گفته است که کشورهای عضو این سازمان، در جریان نشست، وضعیت امنیتی افغانسان را مورد بررسی قرار دادند.
ستولتنبرگ افزوده که وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو، هم‌چنان کارکرد نیروهای امنیتی افغان و ناتو را مورد ارزیابى قرار دادند و از مأموریت «حمایت قاطع» در افغانستان دفاع کردند.
او گفته: «اعضای ناتو هم‌چنان توافق کردند تا سه مسئله؛ آموزش، مشاوره و کمک به نیروهای نظامی افغانستان را ادامه بدهند. چون این مسایل برای ثبات در افغانستان ضروری است و در این راستا با آن‎ها همکاری می‌نمایند.»
به گفته‌ی او، اعضای ناتو تایید کرده‌اند، تا زمانی که وضعیت امنیتی افغانستان بهتر نشود، این سازمان در کنار افغانستان خواهد ماند. دبیر کل ناتو گفت: «ما به حمایت خود از آن‌ها ادامه خواهیم داد، اگر ما واقع‌گرایانه ببینیم، ما می‌دانیم که مشکلات وجود دارد. در سال ۲۰۱۶ قسمی که رییس جمهور غنی هم اشاره کرده، حملات شدت خواهد یافت، اما ما به نیروهای امنیتی افغان اعتماد داریم و از تمام نیروهای امنیتی افغانستان در تامین امنیت حمایت مى‌کنیم.»
کشورهای عضو سازمان ناتو سال ۲۰۱۲ میلادی در نشست سران عضو این سازمان و شرکای آن در شیکاگوی امریکا اعلام کردند که نیروهای نظامی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ میلادی تمویل می‌کنند.
با وخیم شدن اوضاع امنیتی افغانستان در ۲۰۱۵ و هشدارها از بدتر شدن وضعیت امنیتی در سال ۲۰۱۶ نگرانی شدید را به بارآورده است. با این وجود به گفته‌ی آگاهان، بیشتر از پیش نیاز است که کشورهای کمک کننده نیروهای نظامی افغانستان را تمویل و تجهیز کنند تا در نبرد پیشرو پیروز شوند.
635319670785821599

Comments are closed.