وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

آمریکا، جنگ و صلح را موازی به پیش می برد

ابراز نگرانی مکرر آمریکایی ها از وضعیت افغانستان، به اوج خود رسیده است. حالا رییس استخبارات آمریکا هم سال 2016 را برای افغانستان خوب نمی داند و ابراز می دارد که افغانستان با سقوط سیاسی مواجه خواهد شد. این در حالی است که طالبان هم جنگ در مقابل حکومت را تشدید دادند و حکومت افغانستان هم چندی قبل گفته بود که مردم و حکومت افغانستان باید آماده یک جنگ دراز مدت و سنگین با مخالفان باشند. اما برنامه آمریکا و جهان برای افغانستان چیست و حکومت افغانستان از کدام مجرا می تواند این بحران را حل کند؟
امین فرهنگ، رییس نهاد خدمتگزاران کابل در برنامه «آماج» گفت: اگر تمام ابعاد زندگی مردم افغانستان را مورد بحث قرار دهیم باید بگوییم که حکومت در تمام این ابعاد عقب مانده است. از همه چیزی که قبل از انتخابات برای مردم وعده داده است، تقریباً هیچ کدام عملی نشده اند و تمام مسایل فقط در سطح گفتار باقی مانده اند. تمام کارهایی که حکومت هم اکنون در حال انجام آن است وقت ضایع کردن در افغانستان است. چرا که برنامه ها برای افغانستان در جای دیگر طرح شده است و دست هایی در پشت پرده در کار است. آنها پلان های خود را به پیش می برند و حکومت افغانستان در کارهایش ناکام است.
وی، معتقد است نیروهای امنیتی افغانستان، به طوری عمدی ضعیف نگاه داشته شده اند و افزود: آمریکا هم اکنون پی در پی اعلام می کند که جنگ شدید است، این موضوع را تایید می کنیم اما در کنار این اعلان ها یک برنامه سیاسی هم در جریان است که به طرف مذاکرات برویم. یعنی خارجی ها موضوع جنگ و صلح را به طور موازی به پیش می برند. در این هم هیچ شکی نیست که ما در جنگ موفق نیستیم. مساله دندغوری و دند شهاب الدین برای ما ثابت می سازد که نیروهای امنیتی ما باتمام توانایی که به خرج می دهند، باتمام شجاعت و از خود گذشتگی که دارند ، نمی توانند در جنگها موفق شوند چرا که به آنها اجازه داده نمی شود همان قدر بر دشمن غلبه کنند که حداقل برق کابل را به راه اندازند.
فرهنگ، با بیان اینکه آمریکا خواهان اتمام جنگ در افغانستان نیست، گفت: در حالیکه ما با آمریکا پیمان امنیتی امضا کرده ایم، آمریکا به هیچ کدام از مفاد آن عمل نکرده و نیروهای امنیتی ما از هیچ لحاظ تجهیز نمی شوند. در حال حاضر طالبان پیشرفته ترین تجهیزات را دارند ما این سلاح ها را نداریم و همیشه در عملیات به دلیل کمبود تجهیزات عقب نشینی می کنیم. این موضوع نشان می دهد که اراده ای برای پایان جنگ در افغانستان وجود ندارد. این نشان می دهد که خارجی ها باشعار آوردن صلح و پایان جنگ به افغانستان آمده اند و به دنبال دوام حضور خود در اینجا هستند اما هیچگاه آن را عملی نمی کنند چرا که این کار را به نفع خود نمی دانند. آنها از بودن در افغانستان منفعت هایی می برند که می خواهند تا تحقق کامل آن در اینجا باقی بمانند. حتی اگر به قیمت خون کودکان و فرزندان و پیر و جوان این سرزمین تمام شود.
رییس نهاد خدمتگزاران کابل، مردم را تشویق به تلاش برای آوردن امنیت می کند و می گوید: مردم باید در خصوص مساله امنیت مشارکت داشته باشند. تا این مشارکت وجود نداشته باشد امنیت به کشور نمی آید. حکومت هم باید تلاش کند که اعتماد از بین رفته بین حکومت و ملت برگردد. وظایف بسیار جدی و اساسی نهادهای مدنی این است که پای خود را به پیش بگذارند و در این راه قدم بگذارند. متاسفانه حکومت تا به حال هیچ قدمی در این راه برنداشته است. به همین دلیل است که همه بر این باور هستند که حکومت نیز اراده ای برای پایان جنگ و برقراری صلح ندارد. حکومت در این یک سال و نیمی که از عمرش می گذرد به خیانت کار پاداش داده و خدمتکار مردم را مکافات کرده است.
(afghanpaper(
images.jpgتت

Comments are closed.