وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مهم ترین رخدادهای فلسطین در سال 2015

سال 2015 شاهد حوادث و رخدادهایی مهم در سطح منطقه و جهان بود و در عرصه های سیاسی، نظامی و اقتصادی در فلسطین نیز تحولاتی گسترده به وقوع پیوست که مهم ترین آن شکل گیری انتفاضه سوم بود.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، مهم ترین حوادث و رخدادهای فلسطین در سال 2015، شکل گیری انتفاضه سوم، ادامه محاصره ظالمانه باریکه غزه برای نهمین سال متوالی، تعطیلی گذرگاه زمینی رفح و تشدید حملات و تعرضات صهیونیست ها به قدس شریف و مسجد مبارک الاقصی بود.
مجازات های اقتصادی دشمن صهیونیستی علیه فلسطینیان
پس از اینکه محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در 31 دسامبر سال 2014 معاهده رم را به امضا رساند و به موجب آن به فلسطین به عضویت دیوان کیفری بین المللی و 20 معاهده و توافقنامه بین المللی دیگر درآمد، دولت رژیم صهیونیستی در یکم ژانویه درآمدهای مالیاتی این تشکیلات را بلوکه کرد و همین مساله موجب شد تا تشکیلات خودگردان فلسطین با بحران مالی شدیدی مواجه شود و در نتیجه این مساله بر پرداخت حقوق نزدیک به 70 هزار کارمند فلسطینی تاثیر مستقیم گذاشت.
توقف کمک مالی آژانس آنروا به افرادی که در جنگ غزه خانه هایشان تخریب شده بود
آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی “آنروا” در 27 ژانویه کمک مالی به آن دسته از خانواده های فلسطینی در باریکه غزه که خانه هایشان در جنگ تخریب شده بود، را متوقف کرد و مدعی شد که بحران مالی و عدم پرداخت 135 میلیون دلار از کمک های مالی کشورهای کمک کننده به بازسازی غزه در اجلاس قاهره دلیل قطع کمک مالی به این خانواده ها بوده است.
تنش میان مصر و حماس
کارشناسان معتقدند که تنش در روابط مصر و حماس در سال 2015 به اوج خود رسید و پس از کودتای نظامی علیه دکتر محمد مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی، روابط این کشور با حماس روز به روز تیره تر شد تا جایی که دادگاه رسیدگی به پرونده های فوری در قاهرهدر 31 ژانویه حماس را جنبشی تروریستی اعلام کرد و حماس صدور این حکم را به شدت محکوم کرد و آن را کاملا مخالف با تاریخ مصر و اصول و ارزش های اخلاقی این کشور دانست.
آزادی کم سن و سال ترین کودک اسیر فلسطینی
دشمن صهیونیستی پس از 45 روز اسارت ملاک خطیب او را در 14 ماه فوریه آزاد کرد. ملاک کم سن و سال ترین کودک اسیر فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی بود.
سوزاندن خانواده دوابشه
بامداد 31 جولای سال 2015 حادثه ای وحشتناک رقم خورد. در این روز، شهرک نشینان جنایتکار در اقدامی وحشیانه منزل خانواده سعد دوابشه را در شهرک دوما در جنوب نابلس به آتش کشیدند که در این جنایت نوزاد 18 ماهه شیرخواره این خانواده زنده زنده در آتش سوخت و دیگر اعضای خانواده نیز به شدت دچار سوختگی شدند که در نهایت پدر و مادر این نوزاد نیز بر اثر شدت سوختگی به شهادت رسیدند و تنها بازمانده این خانواده احمد فرزند بزرگ آنان است که هنوز هم در بیمارستان تحت درمان است و وضعیت مناسبی ندارد.
به رغم اینکه شواهد و مدارکی زیادی در مورد این جنایت و عاملان آن وجود دارد، اما دشمن صهیونیستی در 4 دسامبر گذشته مدعی شد که دلیل کافی برای محاکمه و مجازات عاملان این جنایت در اختیار ندارد.
ربودن 4 جوان فلسطینی در مصر
نظامیان ارتش مصر در 30 آگوست 4 جوان فلسطینی را که سوار بر اتوبوس از گذرگاه زمینی رفح راهی فرودگاه بین اللملی قاهره بودند، ربودند. وزارت کشور فلسطین در غزه تصریح کرد که افراد مسلح به اتوبوسی که این 4 جوان فلسطینی در آن حضور داشتند، در فاصله 300 متری گذرگاه زمینی رفح حمله کرده و این جوانان را ربودند و تا به این لحظه سرنوشت آنان مبهم بوده و خبری از آنان نیست.
ایجاد کانال آبی در مرز مصر و نوار غزه
دولت مصر در ساعات پایانی هجدهم سپتامبر گذشته اقدام به ایجاد کانال هایی در نوار مرزی مابین سینا و نوار غزه کرد سپس ساکنان این مناطق را کوچانده و تمامی این کانال ها را از آب پر کرد، اقدامی که کارشناسان آن را خطری بزرگ برای کشاورزی و آب های زیرزمینی باریکه غزه می دانند. علاوه بر این، در نتیجه این اقدام مصری ها، رانش زمین در بخش هایی از نوار مرزی مابین غزه و مصر مشاهده شده است.
برافراشتن پرچم فلسطین مقابل مقر سازمان ملل
محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان در یکم اکتبر گذشته در مراسم برافراشتن پرچم فلسطین در مقر سازمان ملل در نیویورک حضور یافت. این اقدام یک ماه پس از موافقت مجمع عمومی سازمان ملل با برافراشتن پرچم فلسطین در مقر این سازمان صورت گرفت. 119 کشور به قطعنامه رای مثبت داده، 8 کشور رای مخالف و 45 کشور هم رای ممتنع دادند. عباس این روز را روزی تاریخی و روز عزت و سربلندی فلسطینیان دانست.
شعله ور شدن انتفاضه سوم
شعله های انتفاضه سوم در دوم ماه اکتبر در کرانه باختری و به ویژه شهر قدس و دیگر اراضی اشغالی برافروخته شد. آغازگر این انتفاضه مبارک مهند حلبی بود که در عملیاتی قهرمانانه، با سلاح سرد به گروهی از صهیونیست ها در بخش قدیمی قدس حمله کرده و ضمن به هلاکت رساندن دو اسرائیلی، شماری دیگر را زخمی کرد.
وزارت بهداشت فلسطین شمار شهدای انتفاضه مبارک قدس تا این لحظه را 142 نفر از جمله 27 کودک و 7 زن و شمار مجروحان را نیز حدود 16 هزار نفر اعلام کرده است.
تحویل منزل شهید یاسر عرفات در غزه
همزمان با یازدهمین سالروز شهادت یاسر عرفات در تاریخ 11 نوامبر سال جاری، جنبش حماس منزل ابو عمار در نوار غزه را پس از موافقت همسر وی به بنیاد شهید یاسر عرفات تحویل داد.
ممنوع الفعالیت شدن جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی
دولت بنیامین نتانیاهو در 16 ماه نوامبر با صدور حکمی، جنبش اسلامی در فلسطین اشغالی به ریاست شیخ رائد صلاح و تمامی موسسات و نهادهای وابسته به آن را نیز ممنوع الفعالیت کرد.
این رژیم همچنین در 27 اکتبر گذشته شیخ رائد صلاح و کمال خطیب معاون وی را ممنوع السفر کرد. دادگاه رژیم صهیونیستی نیز در 27 همان ماه شیخ صلاح را به 11 ماه حبس محکوم کرد.
ادامه محاصره نوار غزه
دشمن صهیونیستی پس از پیروزی قاطع حماس در انتخابات سال 2006، باریکه غزه را به محاصره کامل خود درآورد و از آن زمان هر روز حلقه محاصره این باریکه را تنگ تر می کند.
بر اساس آمار و ارقام ارائه شده از سوی سازمان آمار مرکزی فلسطین، نرخ بیکاری در باریکه غزه در 3 ماهه سوم سال جاری به42.7 درصد رسیده است. همچنین هم اکنون 200 هزار نفر در این باریکه بیکار هستند و نرخ فقر نیز بیش از 65 درصد است. حدود یک میلیون نفر در این باریکه ( 60 درصد) وابسته به کمک های سازمان های بین المللی هستند و فقدان امنیت غذایی در میان ساکنان این منطقه به بیش از 72 درصد رسیده است و نرخ بیکاری در میان جوانان غزه نیز به 60 درصد رسیده است.
تعطیلی مداوم گذرگاه رفح
بر اساس گزارش های هیات گذرگاه ها و مرزها در غزه، دولت مصر در سال جاری تنها 21 روز گذرگاه زمینی رفح را به روی ده ها هزار مسافر فلسطینی بازگشایی کرده است و مابقی روزهای سال این گذرگاه بسته بوده است و بیش از 25 هزار فلسطینی که در وزارت کشور فلسطین در غزه نام نویسی کرده اند، همچنان از سفر به خارج برای پرداختن به امور و کارهای ضروری خود محروم هستند.
نقض مکرر آتش بس در غزه از سوی دشمن صهیونیستی
دشمن صهیونیستی هرگز به توافق آتش بس در غزه که پس از جنگ 51 روزه در تابستان سال گذشته تحت نظارت مصر به امضا رسید، پایبند نبوده و بارها اقدام به نقض آن کرده و حملاتی زمینی و هوایی را علیه پایگاه های نظامی مقاومت و زمین های کشاورزی فلسطینیان در این منطقه صورت داده است.
نزدیک به 7 هزار فلسطینی همچنان در اسارت دشمن صهیونیستی
دشمن صهیونیستی در سال جاری به ویژه پس از شعله ور شدن انتفاضه سوم، اقدام به بازداشت گسترده و خودسرانه فلسطینیان کرد و بر اساس گزارش های هیات امور اسرا و آزادگان فلسطین، هم اکنون 40 بانوی فلسطینی در زندان های این رژیم اسیر هستند و شمار اسرای کودک نیز به 450 نفر افزایش یافته است که همگی آنان تحت بازجویی و آزار و اذیت قرار می گیرند و مجموع اسرای فلسطینی در زندان های صهیونیستی هم اکنون به 6830 نفر رسیده است که 2179 نفر از آنان کودک و افراد کم سن و سال هستند.
ادامه هتاکی به مسجد الاقصی
شهرک نشینان و نظامیان صهیونیست در سال جاری بیش از 250 مرتبه اقدام به هتک حرمت مسجد الاقصی کرده اند.
تعرضات و هتاکی صهیونیست ها به مسجد مبارک الاقصی از ماه سپتامبر سال جاری به اوج خود رسید و اشغالگران پس از تعرض به این مکان مقدس، دست به اقداماتی تحریک آمیز می زدند، از جمله اینکه به پاسداران مسجد حمله کرده و بخش هایی از آن را به آتش کشیدند و همین مساله موجب شد تا جرقه عملیات های مقاومتی فلسطینیان در اراضی اشغالی زده شده و انتفاضه سوم شکل گیرد.
توسعه شهرک سازی در اراضی اشغالی
رژیم صهیونیستی همچنان به توسعه شهرک سازی در اراضی اشغالی از جمله قدس و کرانه باختری ادامه می دهد و در همین راستا، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم در سی ام ماه جولای گذشته طرح ساخت 300 واحد مسکونی جدید در شهرک بیت ایل و 500 واحد دیگر در قدس اشغالی را به تصویب رساند.
بر اساس داده ها و آمارهایی که دکتر حنا عیسی رئیس هیات اسلامی مسیحی در قدس ارائه داده است، مجموع کانون های شهرک نشینی رژیم صهیونیستی در کرانه باختری تا اواسط سال جاری به 474 مورد رسیده است.
افزایش تعداد ایست بازرسی ها در کرانه باختری
همزمان با شعله ور شدن انتفاضه قدس در اول ماه اکتبر، دشمن صهیونیستی اقدام به ایجاد ایست بازرسی های بیشتر در مناطق مختلف کرانه باختری کرد و بر اساس گزارش دفتر هماهنگ کننده امور انسانی سازمان ملل “اوچا”، تعداد ایست بازرسی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری به 522 ایست بازرسی ثابت و سیار رسیده است که این ایست بازرسی ها مشکلات و سختی های زیادی را پیش روی فلسطینیان قرار داده است.
پرونده بازسازی باریکه غزه پیشرفتی نداشته است
به رغم برگزاری اجلاس کمک به بازسازی باریکه غزه در قاهره که قرار شد مجموعا مبلغ 5.4 میلیارد دلار صرف بازسازی باریکه غزه و بودجه تشکیلات خودگردان شود، تا این لحظه کمتر از 10 درصد از این دارایی ها به طرف های ذی ربط در باریکه غزه تحویل داده شده است.
اتحادیه پیمانکاران فلسطین تصریح کرد که 145 هزار واحد مسکونی در جنگ 51 روزه خسارت جزئی دیده است که تنها 80 درصد از آن ها بازسازی شده است و بیش از 65 هزار واحد هنوز نیاز به مرمت و بازسازی دارد. علاوه بر این، 24 هزار واحد مسکونی به کلی تخریب شده است که نیاز به ساخت مجدد دارد و تنها 1000 واحد مسکونی آن هم طی پروژه های عمرانی قطر بازسازی شده است.
نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی نزد مقاومت
سرنوشت نظامیان اسیر رژیم صهیونیستی نزد مقاومت فلسطین و تعداد واقعی آنان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مقاومت هرگونه مذاکره و مبادله با دشمن صهیونیستی در این رابطه را به امضای قراردادی جدید، پایبندی دشمن صهیونیستی به بندهای قرارداد وفاداری با آزادگان و آزادی تمامی اسرایی که مجددا به اسارت این رژیم درآمده اند، مشروط کرده است.
کشته شدن جوانان فلسطینی به ضرب گلوله نظامیان ارتش مصر
نظامیان ارتش مصر در سال جاری بارها پس از اینکه جوانان فلسطینی چندین متر به آب های منطقه ای این کشور وارد شدند، به سمت آن ها تیراندازی کرده و چندین جوان را به شهادت رساندند و در آخرین مورد، نظامیان مصری پس از ورود اسحاق حسان جوان 28 ساله فلسطینی به آب های این کشور او را به رگبار بسته و شهید کردند. حسان دچار اختلالات عقلی بوده و قصد سفر به مصر برای درمان پای زخمی شده خویش را داشت. مصری ها در ماه نوامبر گذشته نیز محمد مقداد نوجوان ماهیگیر 16 ساله فلسطینی را که تنها چند متر وارد آب های مصر شده بود، به گلوله بسته و شهید کردند.
DataFiles_Cache_TempImgs_2015_2_News_1394_day_36_300_0

Comments are closed.