وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

افغانستان روزهای سختی را می گذراند

افغانستان روزهای سختی را می گذراند

به همگان روشن است که افغانستان روزهای سختی را می گذراند. ناامنی ها به اوج خود رسیده است، نقاط مختلف کشور در ناامنی به سر می برند. امنیت روانی شهروندان نیز با خبرهایی که حاکی از افزایش گراف تهدیدهای امنیتی است به مخاطره افتاده است. درگیری هایی لفظی و حتی فزیکی که در پارلمان کشور رخ می دهد باور مردم به نهاد قانونگذاری کشور را کاهش می دهد. اختلافات میان نهادهای دولتی و اختلافات میان گروه های سیاسی افکار عمومی در کشور را جریحه دار ساخته است.
خروج نیروهای جوان و پناهنده شدن شان به کشورهای خارجی، مستقیما به خاطر سلب اعتماد شان از حکومت است و اینکه باورهایشان به بهبود اوضاع کشور فروریخته است. اختلافات میان دو تیم حاکم بر حکومت پیش ازین نیز روشن بود .تیم های برنده انتخابات در یک تعامل با همدیگر حکومت را ساختند. همین اختلافات بود که بسیاری از فرصت ها را سوزاند و بسیاری از ناامنی ها و کاستی ها را به وجود آورد، نزاعی که برای ماه ها میان دو تیم حاکم جریان داشت، تمام افکار و تلاش ها را معطوف به خود ساخت و سبب شد تا دشمنان افغانستان با خیال راحت برای بربادی کشور برنامه ریزی نمایند و در نهایت نیز عملی کنند. سقوط کندز و ولسوالی های مختلف، امور آنی و تصادفی نبوده اند. سقوط یک ولایت، نیازمند ماه ها برنامه ریزی و تدارکات و آمادگی است.
وضعیت کنونی که نهادها و افراد مختلف سیاسی میان خود درگیر هستند و هر یکی بر دیگری می تازند، شهروندان کشور را در وضعیت بدی قرار می دهد. در حقیقت شهروندان خود را بی پناه احساس می کنند. دولتمردان هر کدام دیگری را متهم به نقض قانون می کنند و هر کدام برای جرم دیگری اسناد و مدارک ارایه می کنند. این بدان معنا است که در به وجود آمدن وضعیت کنونی، افراد و نهادهای زیادی به نحوی دخالت دارند.
دولتمردان و سیاستمداران کشور نباید اوضاع بحرانی کشور را اینگونه که جریان دارد مدیریت کنند. وضعیتی که هر کسی و هر نهاد با دیگری در تضاد و تقابل باشد و دیگری را متهم به نقض قانون و خیانت کند، اوضاع را نابسامان تر و شکننده تر خواهد ساخت.
افغانستان در حال حاضر به امنیت و ثبات نیاز دارد. افغانستان به وحدت نظر و کلمه میان سیاستمداران و کسانی که به نحوی در قدرت هستند و کسانی که ادعای دلسوزی برای مردم دارند، نیاز دارد.
دیده می شود که افراد و حلقات زیادی به مسایلی دامن می زنند که مشخصا وحدت مردم افغانستان را نشانه گرفته اند. از انتصابات و عزل و نصب ها و تقرری های تبعیض آمیز گرفته تا ادعاها و حکم ها و دستورها و رفت و آمدهای بودار سیاسی، همه تاثیرات منفی بر جامعه دارند. هر چه این گونه امور دامن زده شوند، بذر اختلافات و نفاق بیشتر کاشته می شود و مطمینا جز مصیبت و رنج چیزی دیگری درو نخواهیم کرد.
کسانی که در قدرت هستند چه در قوه مجریه و مقننه و قضائیه و چه در جامعه و فرهنگ، می توانند، مردم را به آرامش دعوت نمایند، نقاط اختلاف را پیدا کنند و با هر نوع مسئله اختلاف برانگیز مبارزه نمایند، و نقاط اتحاد را تقویه نموده در مقابل دشمنان کشور و مردم، با عزم و اراده جدی و پشتیبانی مردم بایستند. هر نوع اختلاف اندازی از سوی هر کس یا نهادی که باشد، موضع دولت و مردم افغانستان را تضعیف و موضع دشمنان کشور را تقویت می نماید.
Taliban0123

Comments are closed.