وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

از بیکاری روز افزون تا مسوولیت جدی دولت

بیکاری در افغانستان در کنار سایر دردمندی ها دردجانکاهی است که حتی بعضی از جوانان و شهروندان ما را به پرتگاه نابودی کشانیده است.
بیکاری از بعضی مردم بیکار همه چیز میسازد و راه و مسیر انسان بیکار بیشترینه انحرافات است و دربدری.
با وصف که ما این را به درستی میدانیم بیکاری یک پدیدۀ ذاتی و از تبعات نظام حاکم در سراسر جهان بوده که افغانستان را هم نمی شود از آن مستثنی کرد. اما این مرض مزمن و جانکاه در هر کشور نسبت وجود یا عدم وجود فاکتورهایی چون؛ سیاست دولت ها در زمینۀ اشتغال زایی، وضعیت اقتصادی و مبارزۀ کارگران و ارتش ذخیرۀ کار، بعنوان عرصۀ مهم و اساسی مبارزۀ طبقاتی، گراف بالا یا پایین بیکاری را در سطح جوامع نشان میدهد.
اینجا در افغانستان با وجود سرازیر شدن میلیاردها دالر کمک کشورها و سازمانهای بین المللی، روند روبه رشد بیکاری ابعاد میلیونی یافته است، تا حد که بیکاری به یک مصیبت غیرقابل تحمل و انفجار اجتماعی تبدیل شده است.
به باور ما و مطابق اصول پذیرفته شده اشتغال زایی از اولویتهای نخست دولت است. دولت مسؤلیت دارد تا این وضع نابسامان را مدیریت نموده و زمینۀ اشتغال برای شهروندان را مساعد سازد.
نامزدان پیشتاز دوره ی انتخاباتی در شعارهای مقطعی و عوام فریبانه ی شان همواره از ایجاد شغل جدید و رفع بیکاری حرف میزدند و گلو پاره مینمودند اما با کمال تاسف و درد فراوان که نه تنها به آن شعارها و تعهدات شان وقعی نگذاشتند بلکه در بعضی از حوزه ها با گماشتن افراد مختص به خودشان زمینه ساز بیکاری نیز شدند.
اگر دولت اراده ی برای از بین بردن بیکاری و رفع مشکلات اقتصادی شهروندانش داشته باشد باید امور ذیل را جدا در نظر گرفته و اقدامات متقاضی را مراعات نماید: سوق دادن مامورین به تقاعد (بازنشستگی) که از لحاظ سنی و یا زمان خدمت به تقاعد رسیده اند یکی از مواردی است که زمینه جذب جوانان تحصیل کرده ی بیکار را فراهم میسازد.
تأمین امنیت شغلی و لغو قراردادهای موقت، رعایت استانداردهای بهداشتی و ایمنی در محیط کار، تأمین کار و معیشت، پرداخت بیمۀ بیکاری مناسب و کافی برای یک زندگی انسانی تا زمان اشتغال به کار، افزایش دستمزد و پرداخت فوری آن، ممنوعیت کار کودکان و… باید یادآور شد که پروسه کند و توام با فساد اصلاحات اداری و خدمات ملکی در استخدام کارمندان، دیگر پاسخ ده نیست. در این پروسه اصل شایسته سالاری، تخصصی سازی و دانش آموختگی، قربانی تجربه کاری میشود که به سادگی قابل جعل است. توجه به وضعیت نا بسامان مهاجرین کارگر در خارج از کشورو… از مواردی است که جدا به باید دولت به آن بپردازد و نیاز شهروندان مستحقش را در نظر گیرد.
سر مقاله…144646791521

Comments are closed.