وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

به بعد داخلی مشکلات امنیتی باید توجه کرد!

به بعد داخلی مشکلات امنیتی باید توجه کرد!

آنچه که مردم مارا بیشتر رنج میدهد و مایه ی نگرانی همه شهروندان افغانستان و حتی بعضی از کشورهای دور و نزدیک شده است نبود امنیت سرتاسری در افغانستان است.
واضح است که در پرتو امنیت و صلح همگانی است که میتوانیم یک گام جلو تر در حوزه های مختلف حیات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و… برداریم و کاروان تمدن بشری را همسفر شویم.
سایه ی شوم جنگ، انتحار، انفجار و بی باوری به قضایای امنیتی بحدی گسترانیده شده که بحق زندگی روزمره ی مردم را به شب تار مبدل ساخته است.
اینکه چرا امنیت در افغانستان تأمین نمیشود و ما نمیتوانیم زندگی آرام بخش داشته باشیم از دید ما از سه زاویه قابل بررسی و ژرف نگری است.
اول بعد داخلی قضیه، دوم بعد منطقوی قضایای امنیتی و سوم بعد فرا منطقوی مشکلات امنیتی است.
صاحب نظران امور امنیتی در کنار بر شمردن عوامل متذکره، جنگ امروزی افغانستان را یک جنگ استخباراتی میخوانند و به باور شان جنگ تا زمانی ادامه می یابد که استخبارات منطقه ای و فرا منطقه ای به اهداف بزرگ شان دست یابند.
آنچه که قابل دقت و تأمل است و کمتر به آن توجه شده است بعد داخلی قضیه است.
رشوت، اختلاس، فساد و انحرافات اخلاقی، تبعیض واضح در فیصله های ادارات عدلی و قضایی، عدم توجه به ساختار های اقتصادی و زندگی مردم، عدم توجه به مسایل و ارزش های پسندیده ی انسانی و اسلامی و… از مشکلات اساسی و عمیقی است که غالبا سبب تشدید معضلات امنیتی میشود و زمامداران ما در مهار نمودن آنها در بسیاری موارد عاجز اند و حتی گفته میشود قصدا به این مامول توجه خویش را مبذول نمیدارند.
به باور ما مسوولیت و مکلفیت جدی حکومت وحدت ملی است که در کنار نگریستن به مسایل و معضلات منطقه ای و فرا منطقه ای کشیدگی های امنیتی، به بعد داخلی قضیه که مختصرا به چند مورد آن اشاره شد بطور جدی بنگرند و نگذارند مردم عقب گذاشته شده ای افغانستان بیشتر ازین در عدم رفاه و آسایش درد بکشند.
تردیدی وجود ندارد که اگر مشکلات و ناملایمات امنیتی مردم دردمند ما حل نگردد، فقر، مهاجرت به کشورهای مختلف دنیا، بی باوری کامل نسبت به حکومت، انتخابات و… حالت صعودی بخود اختیار نموده و سبب بر بادی نظام و ملت بزرگ افغانستان خواهد شد.
علاج واقعه قبل از وقوع باید زمامداران نظام کنونی حد اقل مسوولیت های ایمانی و میهنی خویش را در قبال شهروندان کشور شان درک کنند و هر چه زود تر به بخشی از مشکلات امنیتی راه حل بیابند و الا نزد مردم بی اعتبار و به پیشگاه خدا و تاریخ روسیاه خواهند شد.

بسم الله شریفی
Image.aspx.jpgت

Comments are closed.