وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

امریکا قصد مبارزه با تروریسم را ندارد

حامد کرزی رییس جمهوری سابق افغانستان در مصاحبه با یک رسانه روسی، اتخاذ معیارهای دوگانه توسط آمریکا در مبارزه با تروریسم را از دلایل شک خود به عملکرد واشنگتن خواند.
کرزی در این مصاحبه که روز (پنجشنبه) متن آن در خبرگزاری اسپوتنیک منتشر شد، با اشاره به اتحاد نظامی اسلام آباد و واشنگتن در منطقه گفت: امیدوار بودیم با توجه به این اتحاد پاکستان برای ثبات افغانستان همکاری کند که متاسفانه نشد.
وی افزود: وقت صلح در افغانستان فرا رسیده و برقرار خواهد شد. ما موضع صریح ایالات متحده را می خواهیم و اگر پاکستان متحدشان است باید به آنها کمک کند و موقعیتی را ایجاد نکند که افغانستان و متحدان ما زجر بکشند و افراطی گری هر روز گسترش یابد. اگر پاکستان این کار را نمی کند و به آمریکا کمک نمی کند، چگونه واشنگتن باز هم صدها میلیون دلار به اسلام آباد کمک می کند؟
کرزی اظهار کرد: این دو بخش کردن موضوع است که ما را در مورد نیات آنها به شک می اندازد. آمریکا چه نیاتی دارد؟ آیا همه اینها برای مبارزه با تروریسم است یا چیز دیگری است؟ اگر برای مبارزه با تروریسم است و پاکستان کمک نمی کند آمریکا باید اقدام های لازم را اتخاذ کرده و با روسیه، چین و دیگر کشور ها مشورت کند. حامد کرزی در مصاحبه با ‘اسپوتنیک’ اظهار داشت که از طرح ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه معطوف به مبارزه با داعش جانبداری می کند. وی درباره گروه داعش گفت: داعش آشکارا برای بی ثباتی در خاور نزدیک کار می کند. میراث فرهنگی در سوریه و عراق را تخریب کرد و آشکارا می خواهد این دو کشور اسلامی را به عصر حجر، ویرانی، یاس و نومیدی بکشانند.
کرزی افزود: گسترش داعش در عراق و سوریه ممکن است عوامل خارجی و داخلی داشته باشد. رشد آنها محدود به موقعیت داخلی بوده ولی با این همه آشکارا از خارج حمایت می شوند. بدون حمایت از خارج نمی توانند چنین فعال و متحرک و دارای تامین نظامی باشد، از این رو کمک های خارجی هست و علاقه خارجی به حمایت از این گروه تروریستی وجود دارد.
وی درباره خطرات این گروه برای افغانستان نیز اظهار کرد: در کشور ما برای داعش هیچ زمینه داخلی وجود ندارد و آنها برای افغانستان دشمن و بیگانه هستند. از این رو اگر موقعیتی پدید می آید که آنها از لحاظ نفرات و تسلیحات و اعمال جنگی به برتری برسند این امر برای ما به این معنا است که نیروی خارجی از آنها حمایت کرده و همانا این نیرو پیشرفتشان را تامین می کند.
کرزی با حمایت از پیشنهاد ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه در باره تشکیل ائتلاف علیه گروه تروریستی داعش که در خاور نزدیک ظاهر شده و هم اینک به اروپا رسیده است، گفت: اگر هدف غرب و آمریکا در مبارزه با تروریسم صادقانه است آنها می توانستند با روسیه و چین متحد شده و طرح ولادیمیر پوتین را بررسی کنند.
کرزی

Comments are closed.