وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

روسیه خواستار شناسایی مالکیتش بر بخشی از قطب شمال شد

روسیه که مدعی مالکیت بخشی از منطقه قطب شمال به وسعت ۱.۲ میلیون کیلومتر مربع است، خواستار شناسایی رسمی آن از سوی سازمان ملل شده است.
به گزارش خبرگزاری عقاب به نقل از بی بی سی؛ روسیه در سال ۲۰۰۱ هم درخواست مشابهی برای ثبت این منطقه غنی از ذخایر انرژی مطرح کرده بود که از سوی یک کمیسیون سازمان ملل به دلیل شواهد ناکافی رد شد.
وزارت خارجه روسیه گفت که درخواست تازه بر داده های علمی استوار است. اما سایر کشورهای حاشیه قطب شمال – ناروی، دانمارک، کانادا و امریکا – ادعای مسکو را رد می کنند.
وزارت خارجه روسیه گفته است که درخواستش حاوی استدلال های تازه را تسلیم کمیسیون حدود فلات قاره سازمان ملل کرده است. وزارت خارجه روسیه اظهار داشته که ”داده های فراوان علمی جمع آوری شده طی سال ها تحقیقات در قطب را برای پشتیبانی از ادعای روسیه به کار گرفته است.“
روسیه قبلا در سال ۲۰۰۷ با نصب پرچم خود در بستر اقیانوس با کمک یک زیردریایی، مدعی مالکیت بستر قطب شمال شد. گفتنی است که همه پنج کشور حاشیه سعی داشته اند بر بخش هایی از قطب شمال اعلام مالکیت کنند. تصور می شود این منطقه حاوی یک چهارم ذخایر کشف نشده نفت و گاز جهان باشد. علت افزایش رقابت برای منابع قطبی در سال های اخیر، کاهش سطح یخی قطب و گشایش فرصت های اکتشافی تازه است. این درخواست روسیه در حالی صورت می گیرد که یک هفته قبل کرملین اعلان کرد که نیروی دریایی اش در قطب شمال را به عنوان بخشی از دکترین تازه نظامی تقویت خواهد کرد.
150804170529_arctic_russia_resources_640x360_getty_nocredit

Comments are closed.