وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

رییس جمهور: افغانستان را به خانه امن همه افغان ها تبدیل می کنیم

رn00067292-bییس جمهور:
افغانستان را به خانه امن همه افغان ها تبدیل می کنیم
محمداشرف غنی رییس جمهور کشور در یک پیام ویدیویی به مناسب روز جهانی پناهنده گفته است که تلاش دارد تا افغانستان را به خانه ی امن همه افغان ها تبدیل کند.
آقای غنی در این پیام ویدیویی گفته است: ” رسانیدن کمک به خانواده های بیجا شده و پایان دادن به عواملی که آنها را مجبور به ترک خانه ها و قریه های شان کرده اند، هدف مهم ما می باشد”.
وی در این پیام ویدیویی از دو کشور همسایه ما ایران و پاکستان که به بیش از نود و پنج درصد از مهاجران افغان در آن کشورها پناه داده اند و همچنان از کمیشنری عالی ملل متحد تشکر کرد که در سخت ترین شرایط دست مهاجران ما را گرفته و به آنان مساعدت کرده اند.
او با اشاره به سفر اخیرش به ایران بیان داشت: ” هر دو طرف به توافق رسیدیم که برای بررسی امور مهاجرین، کمیته مشترکی ایجاد گردد. این کمیته در ایران روی مشکلات مهاجرین افغان کار خواهد کرد. من از رهبر جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که فرمان دادند تا کودکان مهاجرین افغان حق ورود به مکاتب و مدارس آن کشور را داشته باشند. برای برگشت داوطلبانه مهاجرین، تمدید مدت اقامت، و دریافت جواز کار، با جانب ایرانی در ارتباط هستیم تا به توافق هایی برسیم”.
آقای غنی در این پیام ویدیویی از مقامات کشور پاکستان نیز تشکر کرد که در زمینه ثبت نمودن مهاجرین افغان موافقت خویش را ابزار داشتند.
وی با اشاره به تمدید اقامت مهاجرین افغان تا اخیر سال جاری اظهار امیدواری نمود که جانب پاکستان با توجه به شرایط ویژه افغانستان به تمدید این مدت اقدام نمایند.
او تاکید کرد که باید با وضعیت مهاجرین که دوباره به وطن عودت کرده اند و تا حال در شرایط غیرعادلانه زندگی می کنند، خانه ها و جایدادهای شان غصب گردیده و حقوق شان پامال شده است، نقطه پایان گذاشته شود.
آقای غنی گفته است: ” بنابر اهمیتی که مساله مهاجرین برای حکومت افغانستان دارد؛ دو ماه قبل، در شورای عالی وزیران فیصله گردید که کمیسیون عالی مهاجرین ایجاد شود. من خود ریاست این کمیسیون را به عهده خواهم داشت و می خواهم با مشارکت جهت های ذیدخل، به مشکلات مهاجرین و همچنین بیجا شدگان داخلی رسیدگی کنیم”.
رییس جمهور با اشاره بر اینکه میلیون ها تن از مهاجرین افغان در کشورهای عربی زندگی می کنند، بیان داشته که سه صد هزار افغان در کشور عربستان سعودی با مشکل اسناد مواجه هستند و کشور سعودی پذیرفته تا برای این افغانها پاسپورت های افغانی توزیع گردد و ما برای بهبود شرایط کاری به آنها نیز در تلاش هستیم.
وی با بیان این مطلب که دفاع از حقوق اتباع هموطنان ما در کشور های خارجی وجیبه اساسی دولت است اظهار داشت: ” ما تلاش خواهیم کرد تا مهاجرین افغان از حقوق شان برخوردار باشند و زمینه تعلیم و کسب مهارت برای کودکان شان مساعد گردد”.
او با اشاره بر اقامت تعدادی از افغانها در کشورهای اروپایی، آسترالیا، کانادا و ایالات متحده امریکا گفته است: ” در این اواخر شماری از پناهجویان افغان به علت نداشتن اسناد و مدارک با خطر اخراج روبرو هستند. خواهش من از آن کشورها این است که با در نظر داشت مشکلات کشور ما در سال جاری، از اخراج پناهجویان صرف نظر کنند”.
آقای غنی داستان مهاجرین را بخشی غم انگیز از تاریخ معاصر کشور دانسته و گفت: ” تصمیم و فیصله جدی ما این است که افغانستان را یک بار دیگر به خانه مشترک و امن همه افغان ها تبدیل کنیم، و آینده ای را سامان بدهیم که دیگر هیچ هموطنی مجبور نباشد که به دور از میهن خود زندگی کند”.
خبرگزاری جمهور ــ کابل

Comments are closed.