وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اراده سیاسی لازم برای اصلاح انتخابات وجود ندارد

هشت ماه از حکومت وحدت ملی گذشت و اصلاح نظام انتخاباتی همچنان در حد حرف باقی ماند و کمیسیون تشکیل شده اصلاح انتخاباتی با کشمکش ها نیمه تمام باقی ماند و منحل شد. هم اکنون تمام مردم و نخبه های سیاسی کشور بر این عقیده اند که هیچ گونه اراده سیاسی برای اصلاح نظام انتخاباتی وجود ندارد. چرا که اگر این اراده موجود میبود رهبران به آسانی می توانستند آن را انجام دهند.
فضل احمد معنوی رییس پیشین کمیسیون انتخابات در برنامه )تحول( گفت: با وجود اینکه یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی هر دو رهبر حکومت وحدت ملی اصلاح ساختار انتخاباتی بود اما حالا مشاهده می شود که اراده برای این کار وجود ندارد.
وی اراده ای برای اصلاح انتخابات در حکومت نمی بیند و افزود: حالا این امکان وجود ندارد که انتخابات انجام نشود هیچ گزینه ای به جای انتخابات در شرایط کنونی افغانستان پاسخگو نیست. اگر اراده سیاسی واقعی برای اصلاح نظام انتخابات وجود نداشته باشد ایجاد کمیسیون اصلاح انتخابات نمی تواند دردی را دوا کند. کمیسیون قبلی هم که تشکیل شد اما به سرانجام نرسید. این کمیسیون بیشتر برای جمع آوری معلومات و مشاوره دهی بود و تصمیم اصلی را دوباره سیاسیون افغانستان می گیرفتند. معنوی مردم را نسبت به انتخابات با کمیسیون و افراد قبلی بدبین می داند و می گوید: هم اکنون در افغانستان نوعی فضای بی اعتمادی نسبت به انتخابات و رهبران وجود دارد. عوض کردن این فضای بی اعتمادی کار آسانی نیست. اعاده اعتماد می تواند با چهره های قابل اعتماد بری مردم به وجود آید. با در راس کار قرار دادن آنها مردم راحت تر می توانند اعتماد کنند. مردم باید باور کنند که در سرنوشت سیاسی کشورشان دخیل هستند و رای شان تاثیر دارد.
رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات مردم را ناامید از حکومت می داند و افزود: توقع مردم از حکومت وحدت ملی بسیار بالا بود. آنها فکر می کردند که بالاخره به همین دو تیم رای داده بودیم. حالا هر دو تیم در راس قرار گرفته اند. انتظارشان این بود که وقتی آنها به راس حکومت می آیند، بتوانند به مردم خدمات خوبی ارایه کنند اما متاسفانه مردم عکس آن را دیدند و اختلافات رهبران در هر مورد از کارهای باعث تعویق همه کارها و ایجاد آشفتگی ها در کشور شد.
وی در خصوص جامعه بین المللی و حمایت آن از انتخابات گفت: واضح است که جامعه جهانی انتخابات افغانستان را از لحاظ مالی و امکانات حمایت می کند. قطعاً اگر حمایت جامعه بین المللی در انتخابات افغانستان وجود نداشته باشد، ما نمی توانیم هیچ انتخاباتی را برگزارکنیم. اگر حمایت سیاسی جامعه بین المللی هم از انتخابات افغانستان نباشد، انتخابات افغانستان به جایی نمی رسد. یعنی سرانجام این جامعه بین المللی است که مهر مشروعیت انتخابات را می گذارد.
معنوی در خصوص شرایط حمایت جامعه بین المللی از انتخابات اظهار کرد: اگر تغییراتی در کمیسیون انتخابات به وجود نیاید، بدون شک جامعه بین المللی حاضر نخواهد بود که با چنین بدنامی هایی دوباره انتخابات افغانستان را حمایت کند. هر گاه مردم شان از طریق مطبوعات متوجه شوند که هیچ گونه دموکراسی در کار نیست و رای مردم تاثیری ندارد، حتماً از دولت و کشور خود پاسخگویی می خواهند. وی انتخابات پارلمانی را سراسر چالش دانسته و در این رابطه می گوید: هر یک از رهبران حکومت می خواهند که نفوذ لازم را در پارلمان بعدی داشته باشند. نه تنها از میان رهبران بلکه برخی قدرتهای بیرونی هم در تلاش برای کسب امتیازهایی از طریق پارلمان بعدی است. این حق سیاسی همگان است که تلاش کنند اما این تلاش باید مشروع و در قالب قانون باشد. متاسفانه حالا وضعیت به گونه است که هر کس پول و قدرت بیشتر و نفوذ محلی بیشتری داشته باشد و به طور اخص کمیسیون های انتخاباتی را در دست داشته باشد می تواند امتیاز بیشتری در پارلمان آینده افغانستان به دست آورد. اگر این مفکوره به سمت عملی شدن پیش برود برای افغانستان بسیار مضر است و دموکراسی نوپای افغانستان را کاملاً نابود می سازد.

Comments are closed.