وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

افغانستان در رده هفتم کشورهای آسیب پذیر جهان قرار دارد

یک نهاد امریکایی به تازگی تحقیقی در مورد کشورهای آسیب پذیر جهان انجام داده که افغانستان در این گزارش تحقیقی در رده هفتم کشورهای آسیب پذیر و شکننده جا گرفته است.
افغانستان در این رده بندی در بخش هشدار بالا پس از جمهوری چاد دوم است که در رده بندی کلی هفتمین کشور آسیب پذیر شناخته شده است.
این نهاد پروهشی زیرنام (the fund for peace) شاخص آسیب‌پذیری ۱۷۸کشور جهان در سال ۲۰۱۴ میلادی را مورد بررسی قرار داده است.
در گزارش این نهاد امریکایی ۱۷۸ کشور به دسته های “بسیار پایدار، پایدار، بسیار با ثبات، باثبات، کم ثبات، هشدار بالا، هشدار بسیار بالا، زنگ خطر بالا و زنگ خطر بسیار بالا” تقسیم شده اند.
در این گزارش شاخصه هایی چون فشار جمعیتی، مهاجران و بیجا شدگان داخلی، نارضایتی گروهی، فرار جمعیت، توسعه غیر متوازن، اقتصاد، مشروعیت حکومت، خدمات عمومی، حقوق بشر، حاکمیت قانون، امور امنیتی، دسته بندی جناحی و دخالت خارجی مورد بررسی قرار گرفته است.
سودان جنوبی در رده اول کشورهای “هشدار بسیار بالا” قرار گرفته و آسیب پذیر ترین کشور شناخته شده است. سومالیا، جمهوری افریقای مرکزی، کانگو، و سودان در رده های بعدی قرار دارند.
افغانستان در این رده بندی در بخش “هشدار بالا” پس از جمهوری چاد دوم است که در رده بندی کلی هفتمین کشور آسیب پذیر شناخته شده است.
در این دسته بندی به شاخصه های بررسی شده از یک تا ده امتیاز داده شده که بالا بودن امتیاز آسیب پذیری بالا را نشان می دهد.
در گزارش آمده است که افغانستان در سال ٢٠١۴، از شاخصه های فشارهای جمعیتی 8.8، مهاجران و بیجا شده‌های داخلی 9.3، نارضایتی گروهی 8.7، فرار جمعیت 7.8، توسعه غیرمتوازن 7.5، اقتصاد 8.3، مشروعیت حکومت 9.5، خدمات عمومی9.0، حقوق بشر و حاکمیت قانون 8.3، امور امنیتی 10.0، دسته‌بندی جناحی 9.4 و دخالت خارجی 9.9 امتیاز گرفته است.
در این گزارش کشورهای همسایه افغانستان ایران، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان در دسته کشورهای هشدار بسیار بالا قرار گرفته اند.
یمن، هائیتی، پاکستان، زیمبابوه، گینه، عراق، سوریه و گینه بیسائو به ترتیب پس از افغانستان جایگاه های هشتم تا یازدهم را از آن خود کرده اند.
در این میان فنلند تنهاد کشوری است که در گزارش این نهاد بین المللی لقب پایدارترین کشور سال 2014 را به خود اختصاص داده است . ضمیر سلطانی

Comments are closed.