وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

کابینه این دور حکومت، باید متشکل از اشخاص با درایت باشد

سومین دور انتخابات افغانستان یکی از پر جنجال ترین انتخابات در تاریخ این کشور محسوب شده و با مشکلات، نگرانی ها و تقلبات گسترده پشت سر گذاشته شد. در مدت طولانی که حکومت و دولتمردان مصروف کمپاین های انتخاباتی و زد و بند های سیاسی بودند مردم با نگرانی زندگی خود را به پیش بردند. تاجران و سرمایه گزاران ملی و بین المللی سرمایه های شان را از افغانستان خارج کردند تا مبادا قربانی جنگ های داخلی شوند، اغلب مردم به خاطر وضعیت نابسامان دولت و روحیه جاه طلبی دولتمردان آمادگی خویش را به خاطر مهاجرت در سایر کشور ها گرفتند و عده ای هم عملاً رفتند.
اما بعد از توافقات سیاسی دو نامزد پیشتاز ریاست جمهوری و برگزاری مراسم تحلیف، امید در اذهان و قلب های مردم دوباره زنده شد و با بعضی از عملکرد های قاطع مردان حکومت روحیه زندگی بهتر در تمام شهر بوجود آمده است. بعد از مراسم تحلیف فرمانی صادر شد تا ظرف 45 روز دیگر باید کابینه دولت جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل شود اما اکنون زمان معینه به نقطه پایان خود رسیده است ولی از کابینه دولت هیچ خبری نیست. گفته می شود بر اساس توافقاتی که جناب ریس جمهور غنی و ریس اجراییه کشور با هم انجام داده بودند، حکومت، وزارتخانه ها و ریاست خانه های آن را بین اعضای تیم انتخاباتی شان تقسیم کنند ولی اکنون به دلیل عدم توافق بر سر تقسیم قدرت، تشکیل کابینه به تعویق افتاده است و مردم نگران آینده هستند. در حالیکه نشست لندن نیز نزدیک است اما زمامداران هنوز درگیر قدرت طلبی ها و معماله گری های خود هستند.
از آنجاییکه فصل سرد زمستان همچنان از راه می رسد قیمت های مواد خوراکی و حیاتی روز به روز افزایش می یابند و مردم یگانه دلیل آن را تاخیر در تشکیل کابینه دولت تلقی می کنند. در شرایطی که فقط دوازده سال از عمر حکومت دموکراتیک افغانستان می گذرد و مردم آن خواستار تغییرات و ترقی جدی و اساسی در تمام ارگان های دولتی می باشند، هنوز معلوم نیست تشکیلات کابینه حکومت وحدت ملی شامل چه کسانی خواهد بود؟
مردم افغانستان بعد از مشکلات، جنگ ها و ویرانی های زیادی که پشت سر گذاشته اند خواستار صلح، امنیت و رشد اقتصادی در کشور می باشند و این خواسته ها برای دولتمردان نیز آشکار و هویداست. اما نکته اصلی اینجاست که آیا دولت بعد از تشکیل کابینه واقعاً به این خواسته ها رسیدگی می کند یا خیر؟ یا دوباره با استفاده از قدرت سرمایه های ملی را برای خود شان بالا می کشند؟ تمام خواسته های مردم در قبال این کشور فقط یک راه اجرایی دارد و آن اینکه کابینه دولت متشکل از اشخاص با درایت، دلسوز و متخصص و حتی خارج از تیم های انتخباتی باشند. خواست مردم از حکومت وحدت ملی این است تا با نصب افراد شایسته در کابینه دولت، ریشه فساد و بی عدالتی را از تمام ارگان های دولتی پاک کنند و مردم افغانستان را به آرزو های دیرینه شان که صلح، امنیت و وحدت ملی واقعی است برسانند.

Comments are closed.