وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

به جدال سیاسی باید نقطه پایان گذاشت!

با گذشت بیش از ۴۰ روز از مراسم تحلیف رییس‌جمهور غنی، هنوز هم فهرست اعضای کابینه تنظیم نشده است. حکومت وحدت ملی بر مبنای یک توافق سیاسی شکل گرفت. این توافق پس از سفرهای متعدد و تماس‌های مکرر مقام‌های امریکایی صورت گرفت. اکنون از این توافق سیاسی روایت‌های مختلف صورت می‌گیرد. تیم تحول بر این باور است که تقسیم مساویانه قدرت صرفا در حوزه‌های امنیتی و اقتصادی است، اما در دیگر موارد پس از مشوره، رییس‌جمهور تصمیم می‌گیرد در مقابل تیم اصلاحات از تقسیم مساویانه قدرت سخن میگوید.
اکنون روزها است که نمایندگان هر دو تیم روی معیارهای گزینش وزرای آینده بحث می‌کنند. ظاهرا تا امروز کدام نتیجه‌ای به‌دست نیامده است. هم‌اکنون براساس دستور رییس‌جمهور تمام وزارت‌خانه‌ها، ولایات، ریاست‌های مستقل در حالت سرپرستی به سر می‌برند. بیشتر مسوولان از این وضعیت اظهار نگرانی می‌کنند. تداوم سرپرستی سبب مشکلات در اداره‌های دولتی است. هم مقام‌های حکومتی و هم مردم انتظار دارند که هرچه زودتر گزینش‌های جدید صورت گیرد.

گذشته از این، حکومت وحدت ملی امیدواری‌های زیادی را در کشور خلق کرده است. نظرسنجی‌هایی صورت گرفته نیز نشان می‌دهد که مردم از حکومت وحدت ملی حمایت می‌کنند. حالا به هر میزانی که برنامه معرفی وزرای کابینه طولانی و جدال‌ها بر سر قدرت علنی شود، به همان پیمانه نگرانی‌ها در کشور افزایش خواهد یافت.

حکومت افغانستان هم‌اکنون در عرصه‌های مختلف با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است. وضعیت اقتصادی نگران‌کننده و ارزش پول افغانی نیز هر روز در حال سقوط است. وزارت مالیه برای تامین معاش کارمندان دولتی چشم‌به‌راه کمک‌های بین‌المللی می‌باشد.

حکومت وحدت ملی باید به چانه‌زنی‌های سیاسی بر سر سهم بیشتر پایان دهد. اکنون افغانستان در یک موقعیت ویژه قرار دارد. از یک‌سو ماموریت نیروهای بین‌المللی در حال ختم شدن است و از سوی دیگر لشکر طالبان در صدد ایجاد جغرافیا برآمده‌اند.
جدال سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی به تمام فضا و روند موجود آسیب می‌زند. در کنار این مسایل نشست مهم لندن نیز در انتظار افغانستان است. در این نشست قرار است تعهدات جدید برای یک فصل دیگر صورت گیرد. رهبران حکومت وحدت ملی اگر به جدال سیاسی بر سر تقسیم قدرت خاتمه ندهند، از این نشست‌ها نیز چیزی را انصیب نخواهند شد؛ چنان‌که در نشست ناتو هیات افغانستان بی‌نهایت ضعیف ظاهر گردید. حالا همه چشم به راه اند که مطابق وعده رییس‌جمهور غنی، پس از ۴۵ روز از تحلیف بخش زیاد اعضای کابینه معرفی و به جدال سیاسی خاتمه داده شود.

                                       حامد

 

Comments are closed.