وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

مجلس عوام انگلیس در اقدامی سمبلیک کشور فلسطین را به رسمیت شناخت

مجلس عوام انگلیس در اقدامی سمبلیک کشور فلسطین را به رسمیت شناخت و از دولت خود خواست که رسما فلسطین را به رسمیت بشناسد.

به گزارش عقاب به نقل ازمرکز اطلاع رسانی فلسطین، یادداشتی که پیرامون به رسمیت شناختن کشور فلسطین تهیه شده بود، با رای موافق 274 عضو مجلس عوام انگلیس و مخالف تنها 12 عضو همراه بود.

در این یادداشت آمده است: مجلس عوام انگیلس معتقد است که دولت باید کشور فلسطین را در کنار اسرائیل به رسمیت بشناسد، زیرا این مساله در تضمین اجرای راه حل تشکیل دو کشور سهم بسزایی خواهد داشت.

نتیجه این رای گیری برای دولت انگلیس الزام آور نیست.

وزرای دولت انگلیس از مشارکت در این رای گیری امتناع ورزیدند.

دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس نیز قبل از اجرای این رای گیری عنوان کرده بود که نتایج آن هیچ تاثیری بر سیاست های دولتش نخواهد داشت.

دولت سوئد نخستین کشور اروپایی است که اعلام کرده فلسطین را به عنوان کشوری مستقل به رسمیت خواهد شناخت و بدین گونه به جمع 100 کشوری پیوست که فلسطین را به رسمیت شناخته اند.

گراهام موریس، رئیس گروه دوستان فلسطین در حزب کارگر انگلیس با ارائه درخواستی به دولت انگلیس خوستار به رسمیت شناختن کشور فلسطین شده است.

به رغم اینکه به رسمیت شناختن کشورها در انگلیس جزو صلاحیت های دولت است نه پارلمان، اما رای مثبت پارلمان انگلیس به یادداشت مذکور بیانگر تمایل آن در زمینه به رسمیت شناختن کشور فلسطین است و دولت را به منظور به رسمیت شناختن کشور فلسطین در تنگنا قرار خواهد داد.

این در حالی است که بارونس وارسی یکی از مسئولان وزارت خارجه انگلیس که یک مسلمان اصالتا پاکستانی است، ماه آگوست گذشته در محکومیت سیاست های دولتش در قبال باریکه غزه از سمت خود استعفا داد.

به رسمیت شناخته شدن کشور فلسطین از سوی حزب کار انگلیس موجب نگرانی اسرائیل شده است و این رژیم از این مساله هراسان است که این اقدام پیش زمینه ای برای این باشد که حزب کار انگلیس نیز قدم در راه دولت سوئد گذاشته و کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد.

در همین حال دولت انگلیس بارها تاکید کرده که از راه حل تشکیل دو کشور حمایت خواهد کرد.

فلسطین اوایل ماه جاری پیش نویس قطعنامه ای را به اعضای شورای امنیت ارائه داد و خواستار پایان اشغالگری در فلسطین تا نوامبر سال 2016 و تشکیل کشور مستقل فلسطین شد.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل نیز در 29 نوامبر سال 2012 با عضویت فلسطین در این سازمان به عنوان دولت غیر عضو ناظر موافقت کرد که این مساله با موافقت 138 کشور و مخالفت تنها 9 کشور همراه بود و 41 کشور دیگر از جمله انگلیس نیز به آن رای ممتنع دادند.

Comments are closed.