وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

شبکه اجتماعی فیسبوک در سال 2004 میلادی اولین بار در اتاق سوکربرگ در دانشگاه هاروارد طراحی شد، شاید این دانشجوی جوان فکر نمی کرد این شبکه اجتماعی انترنتی به زودی یک میلیارد استفاده کننده پیدا کند و تبدیل به «اعتیاد» برای بسیاری مردم شود.

کاربران فیسبوک در بیرون از مرز های افغانستان: نقش فیسبوک در تحولات دنیای عرب باعث شد که این شبکه اجتماعی به یک پدیده ی کاملا پارادوکسیکال و تناقض نما مبدل گردد ؛ پدیده ای که از یکسو امیدهای فراوانی ایجاد کرد و از سوی دیگر هراس بی شماری به بارآورد.

در کشور های همسایه ای افغانستان چون، ایران، پاکستان و تاجیکستان مردم بیشتر فیسبوک را بخاطر تحکیم روابط اجتماعی و مبارزه با فساد و ناهنجاری های موجود در آن کشور ها استفاده میکنند.

کاربران فیسبوک درافغانستان: در افغانستان نیز فیس بوک طرفداران زیادی را به خود جذب کرده، نیاز به آن بسیار احساس می شود. اما متاسفانه در افغانستان استفاده فیسبوک به گونه دیگری است، حتی تعدادی زیادی از جوانان فیسبوک را بخاطر وقت گذراندن و خوش گذرانی استفاده میکنند، عده ی نیز حتی غذای که میخورند در فیسبوک شریک میسازند، تصاویر فروانی که گذاشتن آن در فیسبوک خیلی بی معنی است استفاده میکنند.

اگر یک مطلب سیاسی اجتماعی و یا فرهنگی را در فیسبوک به نمایش بگذاری، یک تعدادی از جوانان ناخوانده فقط با دیدن تصویر آن موضوع را لایک میکنند و میگذرند، در حالیکه شخصی اگر موضوعی را در فیسبوک میگذارد به این معناست که هر جوان و روشنفکر با نوشتن نظریات شان موضوع را بیشتر روشن ساخته و باعث تشویق نویسنده نیز گردند.
اما بالعکس کسی اگر تصویری از خود و یا تصویری از منظره ی را در فیسبوک به نمایش بگزارد بیش از صد ها لایک و کامنت مینویسند که مفهومی ندارد.

میپزیرم که ذات همه انسان‌ها به صورت نیاز و تمایل به دیده شدن از سوی دیگران است، بنابراین روی آوردن به شبکه اجتماعی فیس بوک تا حدودی وسیله‌ای برای تامین این نیاز است. و باید بدانیم که عادت بیش از حد به فیس بوک، اعتیاد به آن، سوءاستفاده و در برخی از مواردآزار و اذیت مردم،توهین نمودن اشخاص کلیدی دولت، مضرات استفاده بیش از اندازه و نامناسب از این شبکه اجتماعی است.

حضور مظالم و ستمگری های موجود در افغانستان باعث شده بود که در ابتدا جوانان ما ورود فیسبوک در افغانستان را به فال نیک گرفته و فکرمیکردند که این پدیده، جوانان این سرزمین را نیز در مبارزه علیه فساد و ستم یاری خواهد کرد.

از همین جا بود که در نخست، جوانان ما تحت عناوین مختلف، گروه های گوناگونی در دنیای مجازی فیسبوک تشکیل داده و به امید راه اندازی طغیان عمومی، شعارهای ضد فساد سر دادند. اما با گذشت زمان دیده می شود که از این پدیده هم در سرزمین ما استفاده انحرافی صورت می گیرد.

بنابراین مسوولین وزارت مخابرات و تکنالوژی باید در قسمت اطلاع رسانی در زمینه استفاده صحیح از این شبکه اجتماعی سعی نمایند. امیدوار هستم منبعد مردم عزیز افغانستان استفاده درست و مفیدی از این شبکه اجتماعی نمایند تا بتوانیم از این طریق با مشکلات و چالش های موجود در افغانستان وشهرمان مبارزه کنیم…! وفی الله شاهرخی

 

 

Comments are closed.