وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

ما ثروتمندترین و فقیرترین مردم جهان هستیم

بهره گیری از منابع طبیعی و بخصوص منابع اقتصادی جهت ادامه زندگی بشر در کره خاکی زمین از مسایل بسیار مهم و حیاتی بشمار می رود، که انسانها در دوره زندگی شان در فکر بهره گیری از این منابع طبیعی بوده و می باشند.

تلاش انسانها برای دستیابی به این منابع تا سرحدی می رسد که باعث کشمکش ها و جدال ها بین افراد جامعه می گردد و گاهی هم عامل بروز جنگ های بزرگ به سطح جهانی شده است؛ تاریخ بشریت نمایانگر آن است که کشورها همواره برای دست یافتن به منابع اقتصادی، از جمله منابع معدنی که از مهم ترین شاخصه های اقتصاد در جهان محسوب می شود تلاش نموده اند.

معادن در دنیای کنونی از اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار است که یکی از زیربنا های مستحکم اقتصادی در جهان محسوب می شود.

افغانستان نیز از جمله کشورهایی است که سرشار از منابع زیر زمینی می باشد، بر بنیاد تجسس ها و تدقیقات انجام شده کشور ما از منظر داشتن معادن در منطقه بی مانند است و با داشتن مناطق کوهستانی، با ارزش ترین معادن را در خود جا داده است.

مواد معدنی در کشور به پیمانه زیاد و در عمق کم زمین جا افتاده است. با قرار گرفتن این معادن در فاصله نزدیک شهرهای بزرگ افغانستان، از اهمیت خاص برخودار بوده و یکی از ثروتمند ترین سرزمین های جهان در حال حاضر بشمار می رود که دارای معادن سر به مهر مانند معدن آهن حاجیگگ در ولایت بامیان، معدن مس عینک و کرومیت سنگ نوشته در ولایت لوگر، معدن سرب فرنجیل غوربند در ولایت پرون ، معدن زغال سنگ در دره صوف ولایت سمنگان، معادن کرکر و اورانیوم در ولایت بغلان، معادن سبزک و فلورایت باخوت در ولایت هرات، معادن طلا و لاجورد و اورانیوم در ولایت بدخشان، معدن نمک در ولایت تخار، معادن یاقوت جگدلک و اورانیوم سروبی در ولایت کابل، معادن نقره بی بی گوهر و اورانیوم در ولایت قندهار، معدن لیتیوم در ولایات نورستان و کنر، معدن زمرد در ولایت پنجشیر، معدن احجار قیمتی تور مالین در نورستان، معدن الومنیوم در حوزه ترسباتی شمال کشور، معادن نفت و گاز در ولایت شبرغان، سرپل، پکتیکا و حوزه ترسباتی ولایت فراه و دها معدن دیگر بوده که تا کنون دست نخورده باقی مانده است و بالعکس مردم ما را فقیر ترین ملت جهان تشکیل می دهد.

افغانستان حاوی ذخایر طبیعی گوناگون بوده که عده ای از آنها از جمله معادن بزرگ جهان می باشند که از آن جمله می توان از معدن مس عینک لوگر، معدن آهن حاجیگگ بامیان و معدن لیتیوم نورستان نام برد و علاوه از آن معادن کبالت و نیوبیم که از جمله عناصر کیمیاوی بوده و در صنایع امروزی ضرورت شدید برای آنها است در مناطق جنوب کشور کشف گردیده اند.
ولی این ثروت های سر شار طبیعی با بحران هاییکه در افغانستان وجود داشت، از نخستین مراحل تهاجمات، اسکندر مقدونی در سده های پیش از میلاد که از این گذرگاه به صوب شمال و جنوب عبور کرده است و در عصرهای بعدی همچنان در مسیر فتوحات سپاهیان اسلام و حملات غارتگرانه چنگیزیان مغولی و ترکان امیر تیمور کورگانی و مداخلات گسترده همسایگان با ظهور سه امپراتوری بزرگ یعنی دولت شیبانی ها در ماوراالنهر، صفویها در ایران و کورکانیهای مغولی در هندوستان، مرکز قدرت های منطقوی قرار گرفته است و افغانستان را به صحنه منازعات افزونخواهی این قدرت ها تبدیل نمود.

با این روند که تجاوزات بالای کشور ما تداوم یافته و بعضی از کشورهای غربی و عربی و همسایگان ما که زمانی افغانستان مانند کشور حایل بین آنها قرار داشته با همان آزمندی به وطن ما چشم دوخته و در کمین نشسته است و بیش از سه دهه است که مردم ما در آتش جنگ می سوزند و افغانستان را به جزیره وحشت تبدیل، که به این اساس مردم ما را مصروف آزادی و ازادیخواهی نموده اند که در قسمت سرمایه گذاری و تشویق سرمایه گذاران خارجی جهت سرمایه گذاری در کشور، برای شان مجالی پیدا نشده است که بالای دارایی ملت افغانستان که واقعا فرد فرد این سرزمین در آن حق دارد تصمیم گرفته می شد.

اما با لطف جامعه جهانی که در راس آن آمریکا قرار دارد، زمینه استراج برخی از این معادن و اشتغال برخی از هموطنان ما فراهم آمد که البته از هر ده بخش یک بخش برای ما و نه بخش دیگر تقدیم کاخ سفید می گردد. 12 سال پیش این امید وجود داشت که راه رشد اقتصادی در افغانستان مسیر خود را می گیرد و آرام آرام سبب تشویق سرمایه داران چه ملی و چه بین المللی می شود و سرمایه گذاران زیادی آماده سرمایه گذاری در کشور خواهند شد ولی این نشد که نشد تا غربیها هرچه که می خواهند بدون هیچ مزاحمتی از کشور ما به تاراج ببرند.

تازه هنوز هم به فکر ماندن طولانی تر و غارت بیشتر این منابع خدادادی هستند، دریغ از اینکه ذره ای اوضاع مردم فقیر افغانستان که میراث دار این ثروت عظیم هستند، بهتر گردد. هرچند که در این میان برخی مقامات دولتی و عده ای از متنفذین قومی از عنایات ویژه آمریکا بی بهره نماندند و به لطف خوش خدمتی به خارجیها به نان و نوای چربی رسیدند، البته در قبال فروش رایگان وطن.

Afghanpapaer

 

 

Comments are closed.