وب سایت خبر گزاری عقاب نیوز | Oqab News
عقاب نیوز، خبرگزاری عقاب | Oqab News

اتحادیه اروپا طیق دستور کار امریکا و اسراییل عمل می‌کند

پرس تی‌وی با کریس بمبری، تحلیل‌گر سیاسی مقیم لندن درباره گفت‌وگوهای فلسطینی ـ اسراییلی و اظهارات نوآم چامسکی مبنی بر این که امریکا در این گفت‌وگوها میانجی‌گری بی‌طرف نخواهد بود، اما اتحادیه اروپا می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای داشته باشد گفت‌وگو کرده است.

نوآم چامسکی می‌گوید که اتحادیه اروپا می‌تواند نقش بسیار مهم و تعیین کننده‌ای داشته باشد، اما این در شرایطی است که از دنباله‌روی امریکا خودداری کند. چقدر چنین چیزی محتمل است؟

بمبری: من فکر می‌کنم نامحتمل باشد. این هفته ما شاهد بودیم که اتحادیه اروپا تحت فشار انگلستان تحریم‌هایی را علیه حزب الله در لبنان اعمال کرد. و آشکارا این اقدام در تلافی موفقیت حزب الله در مقاومت در برابر تجاوز اسراییل به لبنان در سال ۲۰۰۶ صورت گرفت. بنابراین، آنها طبق دستور کار امریکا و اسراییل عمل می‌کنند. البته ما همچنین شاهد برخی پیشنهاداتی بودیم مبنی بر این که تحریم‌هایی علیه اسراییل به خاطر تداوم شهرک سازی‌های غیر قانونی اعمال شود، اما این کار عملی نشد. سابقه اتحادیه اروپا اساسا دنباله روی از امریکا در حمایت از اسراییل است و البته این امر با توجه به نقش تاریخی انگلیس و نقش تاریخی فرانسه در حمایت از کشور اسراییل جای تعجب ندارد.

انگلیس البته کشوری بود که اساسا با اعلامیه بالفور در سال ۱۹۱۷ اسراییل را تاسیس کرد. انگلیس و فرانسه کشورهایی بودند که به اسراییل برای آغاز برنامه تسلیحاتی غیر قانونی‌اش پلوتونیوم دادند. این دو کشور به ائتلاف با اسراییل وفادار مانده‌اند.

بنابراین من فکر می‌کنم نوآم چامسکی درست می‌گوید که اروپا می‌تواند چنین کاری کند، اما فکر می‌کنم تا زمانی که تغییرات شدیدی به وجود آید و با وجود پایبندی احزاب سیاسی میانه رو چپ و راست در اتحادیه اروپا تنها امیدی که می‌توانم متصور باشم یک جنبش مردمی است که حمایت اتحادیه اروپا از اسراییل را به چالش بکشد. من معتقد هستم که نوآم چامسکی درست می‌گوید به علاوه این که امریکا با توجه به این که حامی بزرگ اسراییل در از نظر مالی، نظامی، دیپلماتیک در هر زمینه‌ای است نمی‌تواند در مذاکرات میان بنیامین نتانیاهو و محمود عباس یک میانجی‌گر صادقی باشد. این گفت‌وگوها در حقیقت با توجه به این که ساخت شهرک های غیر قانونی در مقیاس وسیعی ادامه دارد جنبه طنز دارند.

Comments are closed.